Democracia e forças políticas

,

As “forças políticas” e o processo de democratização

Uma análise do cenário político atual (maio de 2017) revela que a democracia brasileira está acossada por diferentes “forças políticas”. Examinemos essas diferentes “forças”, dividindo-as em grupos, por ordem de organicidade crescente.

Os grupos mencionados abaixo são apenas categorias descritivas, não se aplicando a eles o conceito sociológico de grupo, nem o conceito de agrupamento (por efeito de clustering) considerado pela ciência das redes. Dentro de cada grupo considerado existem, na verdade, várias forças políticas. Foram usados aqui para classificar uma variedade de atores políticos que guardam uma ou mais características em comum do ponto de vista do impacto objetivo do seu comportamento sobre o processo de democratização atual do Estado e da sociedade brasileira, não por qualquer outro critério subjetivo (isto é, que ligue diferentes sujeitos em torno de uma causa ou projeto necessariamente). Assim, a expressão ‘forças políticas’ deve também ser tomada em seu sentido mais amplo (e por isso foi usada entre aspas).

Grupo 1 – Por mais saliente, mas não por ser mais importante, temos uma nova direita autocrática, com viés antipolítico (na verdade, antidemocrático) dizendo que “todos os políticos são iguais” e apostando na candidatura insana do oportunista Jair Bolsonaro – o que só reforça o voto útil em Lula (para evitar o “mal maior”). A difusão da visão de que todos os políticos são iguais terá, na cabeça do eleitor menos informado, uma conclusão inevitável: ora, se é assim, se todos os políticos são iguais, por que não Lula, que pelo menos se preocupava com os pobres? Isso explica, em parte, o crescimento das intenções de voto em Lula para 2018 entre os eleitores de menor escolaridade e renda e em localidades onde são mais baixos os níveis do capital social.

Grupo 2 – Em seguida temos várias formações difusas de pessoas que se transformaram em atores políticos (ou exercitaram pela primeira vez sua cidadania política) durante as grandes manifestações de 2015 e 2016 que culminaram com o impeachment de Dilma Rousseff e que logo mostraram suas preferências por ideologias anticomunistas, dizendo-se de direita, sem qualquer preocupação com a democracia (entram aí grupos como o Endireita Brasil, o Acorda Brasil, o Nas Ruas, o Revoltados Online, o SOS Forças Armadas). Esses grupos conseguem ter grande influência sobre os moralistas, gente de mentalidade autoritária (quase todos analfabetos democráticos), que acha que é possível renovar o sistema político abolindo o sistema político, quem sabe por um ato de força (tipo uma intervenção militar), quem sabe pelo voto nulo ou pela deslegitimação abstencionista do processo eleitoral, negando a política ao não ver a necessidade de uma transição democrática. São aqueles que dizem – fazendo coro com os bolsonaristas, ou melhor, sendo instrumentalizados por eles – que é “tudo farinha do mesmo saco”, que não tem outro jeito senão explodir tudo de uma vez, já que todos os políticos estão contaminados.

Os moralistas autoritários não conseguem distinguir a corrupção endêmica (tradicional na nossa política e na política democrática em geral) da corrupção sistêmica, praticada com objetivos estratégicos para alterar a natureza do regime democrático. E também não conseguem ver as diferenças internas que caracterizam a diversidade do nosso sistema político. Todos seriam igualmente ladrões e ponto!

Eles não fazem nenhuma distinção entre os que roubam apenas para enriquecer e cair fora, os que roubam para se reeleger e continuar no palco, os que roubam para enriquecer e prosseguir mandando nos bastidores, os que roubam para financiar o partido que fará a revolução e os que roubam para enriquecer e para fazer a revolução (que, em geral, significa permanecer no poder por tempo indeterminado). Eles não percebem as diferenças entre os que roubam por vontade própria e montam seus próprios esquemas pessoais ou grupais, os que entram em dispositivos já estruturados, empurrados por seus pares, os que organizam quadrilhas partidárias de roubalheira e os que constroem verdadeiros sistemas centralizados de assalto ao Estado com objetivos estratégicos de poder (para chegar ao governo e nunca mais sair dele).

Por último, eles não conseguem perceber que, por incrível que pareça, também existem os que não roubam. Assim, não veem que Eduardo Jorge não era Eunício Oliveira, Fernando Gabeira nunca foi Valdemar Costa Neto, Cristóvam Buarque não é Gleisi Hoffmann e José Reguffe não é Edison Lobão.

Por mais que se lhes explique, eles jamais entendem que Lula não é Sergio Cabral, Dirceu não é Cunha, Palocci não é Renan, Delúbio não é Aécio, Vaccari não é Genu. Essa incapacidade de perceber diferenças é grave para a democracia na medida em que coloca no mesmo saco um José Sócrates e um Salazar ou um Berlusconi e um Mussolini. Não lhes ocorre, a essas pessoas, se perguntar por que Collor nunca pensou em roubar para financiar a ditadura cubana, por que Sarney não roubou um tostão para doar a Zé Eduardo, de Angola ou por que Jader jamais imaginou ajudar os sandinistas na Nicarágua.

Assim, tanto para o grupo 1, quanto para o grupo 2, a democracia realmente existente – que é sempre imperfeita, suja e curva – não é um valor a ser preservado. Trata-se de limpar o mundo dos maus, dos corruptos, por qualquer meio eficaz (quer dizer, capaz de impor uma ordem mais pura, limpa e reta).

Grupo 3 – Em terceiro lugar, dentre os movimentos que apoiaram e convocaram as manifestações que levaram ao impeachment, temos ainda alguns grupos com uma queda pelo bolsonarismo ou pelo olavismo (a maior parte dos quais já citados no grupo 2) e outros (como o MBL, o Livres e o Novo – que parecem ter descoberto o liberalismo-econômico e o individualismo metodológico com um século de atraso) deslumbrados com a possibilidade de reeditar uma “marcha por dentro das instituições” (achando que vão reformar o velho sistema por dentro, na base da acumulação primitiva, com a eleição de meia dúzia de gatos pingados nos parlamentos municipais e estaduais). A não ser em alguns casos (já mencionados no grupo 2), não são pessoas contrárias à democracia, mas as posturas que adotam não respondem adequadamente aos imperativos da transição democrática nos dias que correm.

Grupo 4 – Em quarto lugar temos o establishment em estado de aliança tácita, juntando o PT, o PSDB (a falsa oposição que serviu de escada para o PT), o PMDB e o PP (as antigas bases congressuais do PT) e todos os partidos corruptos, além de ministros do STF como Gilmar, Toffoli e Lewandowski e outros e blogueiros como Reinaldo, tentando barrar a Lava Jato, impedir a aprovação das 10 medidas contra a corrupção e o fim do foro privilegiado, apostando na lista fechada e no financiamento exclusivamente estatal de campanha (que leva à renovação do mandato dos bandidos políticos) e na lei do abuso de autoridade (para criminalizar a prisão preventiva inviabilizando a delação premiada).

Os motivos que juntam objetivamente todo esse pessoal no mesmo grupo 4 são diversos: alguns estão apenas querendo se salvar, outros estão querendo salvar o sistema político pois temem que se houver uma derruição completa dos atuais atores políticos, não haverá quem possa colocar ordem na casa e será o caos – o que poderá ensejar a ascensão de um aventureiro como Bolsonaro (ou Ciro) ou a volta de Lula (ou de uma espécie de Lula de saias, como Marina). O caminho que escolheram foi o do verdadeiro legalismo de Reinaldo Azevedo (ou o do falso garantismo de Requião): criminalizar a prisão preventiva com a alegação de que essas prisões estão sendo usadas por Moro e outros juízes de modo ilegal ou que elas têm sido muito alongadas. Como se sabe, sem prisão preventiva, fica quase impossível a colaboração com a justiça (delação premiada). E sem delação premiada é impossível desbaratar organizações criminosas, inclusive detectar suas ramificações no alto judiciário. Mas se tudo isso for descoberto, como se garantirá a governabilidade? Quem poderá conduzir a transição para a conformação de um novo centro racional, baseado em uma aliança capaz de administrar o país com seriedade? A falta de resposta para essas perguntas leva esses atores a quererem preservar o velho sistema político.

Merece especial atenção neste grupo os chamados tucanos, meio incorrigíveis porquanto incapazes de aprender com a experiência. Os quadros fundadores do PSDB (que continuam sendo a direção do partido) – como já foi lembrado em outro lugar – não entenderam a profundidade da crise que assola o velho sistema representativo e correm como loucos para tentar salvar o establishment. Só que não há establishment para salvar desde que o PSDB concordou em comer as migalhas que caiam da mesa do banquete coprófago do PT. E, em retribuição, decidiu proteger Lula, Dilma e o PT por qualquer meio, seja desarmando o impeachment de 2005, seja se contrapondo ao impeachment de 2016 (ao qual só aderiu quando não havia mais jeito), seja proclamando que Lula era uma liderança importante para o Brasil que não podia ser destruída, seja atestando que Dilma era uma mulher honrada, seja argumentando contra a cassação do registro partidário do PT. De sorte que todo esse pessoal (da falsa oposição) perdeu legitimidade aos olhos de boa parte da população. Não pode, portanto, ser mais fiel de coisa alguma. Jamais o arranjo de governabilidade PT-PSDB será novamente capaz de manter a estabilidade política no Brasil.

Grupos 5 e 6 – Em quinto e sexto lugares temos, correndo por fora, pessoas como Marina (que pretende herdar o espólio da esquerda petista, mas com a mesma cabeça petista) e outros malucos e truculentos, como Ciro Gomes (que quer se cacifar para substituir Lula, caso ele seja impedido de concorrer à presidência).

Grupo 7 – Em sétimo lugar, temos o governo constitucional de Michel Temer, um governo legítimo porém fraco, que tenta (a pretexto de seu chefe não ter pretensões eleitorais) aproveitar sua grande base congressual para aprovar reformas altamente impopulares (conquanto corretas) que não conseguiram ser feitas nas últimas décadas por governos eleitos e com alta representatividade, mas que se esqueceu de apresentar à nação o quadro da herança maldita deixada pelo PT em mais de uma década de aparelhamento e assalto ao Estado (ou seja, que renunciou a cumprir sua principal missão: a transição democrática pós-PT).

A situação deste grupo é incerta. O PT – que não foi desmascarado por ele e aqui vale o dito “o que não mata, engorda” – teve força suficiente para demonizá-lo e, assim, embora Temer faça um governo razoável, dadas as circunstâncias, é rejeitado por 90% da população, o que, mais cedo ou mais tarde, terá consequências na manutenção da sua extensa base parlamentar. O problema desse grupo temporário é que ele reúne boa parte da antiga base congressual do PT, que se desvencilhou do partido governante somente porque descobriu que ele fazia aliados para matá-los ao final, mas que não tem nenhum compromisso com a democracia e, nem mesmo, com a moralidade pública. Outro problema é que boa parte dos integrantes desse grupo 7 estão também no grupo 4.

Grupo 8 – Em oitavo e último lugar, em ordem de organicidade crescente, temos o PT, os partidos de esquerda e suas correias de transmissão no movimento sindical, nos ditos movimentos sociais, nas ONGs e nas universidades, investindo na confusão e no caos – praticando a violência em manifestações e manipulando as massas – para salvar Lula da prisão e lançar sua candidatura em 2018 (com o objetivo de retomar o projeto neopopulista de alterar a natureza do nosso regime político).

Por variadas razões, nenhuma dessas “forças políticas” está se colocando claramente a favor da continuidade do processo de democratização no Brasil. Algumas trabalham concretamente contra esse processo e se constituem como ameças gravíssimas à democracia.

Quem sobrou a favor da democracia, ou melhor, com potencialidade para se constituir como agente explícito da continuidade do processo de democratização? As pessoas comuns que compuseram a oposição popular e exercitaram a resistência democrática ao governo do PT na última década, além, é claro de uma variedade de pensadores, analistas, jornalistas e, inclusive, políticos com convicções democráticas – todos, porém, dispersos (atuando mais como pessoas do que como grupos políticos propriamente ditos). Essas pessoas não têm organicidade para compor uma força política estruturada em termos tradicionais. A resistência democrática é fractal, não unitária, não tem chefe nem lideranças. Movimentos como o Vem Pra Rua e, em parte, o MBL (que também se enquadra no grupo 3), tiveram um papel importante no impeachment, embora não se possa responsabilizá-los pelas grandes manifestações de 2015 e 2016. Constituíram fatores detonadores das grandes manifestações sociais deste período (que foram, aliás, as maiores de toda nossa história) – o que não é pouca coisa. Mas não são organizadores, dirigentes, líderes – o que é bom, não ruim.

Hoje – nós, os democratas – dependemos, fundamentalmente, dessa rede informal de pessoas, com inumeráveis clusters que sequer se conhecem e que ainda têm poucos atalhos entre si. Querer organizá-la segundo padrões centralizados (uma tentativa que já foi esboçada pelo MBL) não é apenas impossível: é inútil (para lembrar a resposta de um dos mais famosos inimigos da democracia, quando perguntado se era difícil governar a Itália).

São essas pessoas que podem barrar as tentativas de todos os grupos, mencionados neste artigo, que não têm um comportamento político compatível com as exigências do processo de democratização do Estado e da sociedade no Brasil. Sim, são essas pessoas – em sua imensa maioria anônimas – que podem frustrar, tanto as tentativas do grupo 4 de desidratar a Lava Jato, quanto as tentativas do grupo 1 e do grupo 2 (instrumentalizado pelo grupo 1) de se aproveitar da maior operação de combate à corrupção já vista no planeta para emplacar um projeto autocrático de poder. E que podem impedir que se configurem, pela atuação dos grupos 5, 6 e 8, ambientes favoráveis à volta dos antigos autocratas ao poder (objetivamente ajudados pelos grupos 1 e 2). Dado que o grupo 7 só se manterá enquanto durar o governo provisório de Michel Temer, não há – no horizonte visível desde agora – nenhuma força política distinguível capaz de constelar um novo arranjo de governabilidade mais favorável à democracia no curto prazo (quer dizer, até 2018).

É possível, sim, que surjam novos atores, como João Dória (que, embora sendo formalmente do PSDB, não reproduz a mesma atitude genuflexória típica dos tucanos em relação ao PT). Mas, como já comentamos no artigo Não há solução democrática fora da política, de quantos Dórias dispomos? Não se pode replicá-lo – se é que isso seria desejável (e não é) – em quantidade suficiente e dentro dos prazos de que dispomos.

A saída é continuar investindo na rede que se articulou com a resistência democrática ao projeto do PT e que apareceu à luz do dia na oposição popular ao governo de Dilma Rousseff. Muitas articulações, muitos movimentos, muitas pessoas exercendo seu protagonismo político sem pedir licença a ninguém, ainda terão de surgir. A questão é saber se dará tempo de evitar o pior mal que a democracia pode sofrer no curto prazo, com a volta do PT e da esquerda ao poder ou com a eleição de um autocrata maluco de direita. Mas isso só acontecerá se as ruas continuarem ativas, manifestando a mesma dinâmica que observamos em 15 de março, 12 de abril, 16 de agosto de 2015 e 13 de março de 2016. Não adianta tentar organizar, top down, o que é difuso e disperso em razão do seu padrão de organização ser mais distribuído do que centralizado. Não adianta inventar candidaturas milagrosas (pois isso não existe) ou fundar um novo partido (se é partido, não pode ser novo).

Enfim, estamos, nós, os democratas, ao léu, entregues à imprevisibilidade da política, abandonados ao fluxo interativo da convivência social e só a rede pode impedir que soframos um sério revés em futuro muito próximo.

 

 

 

148 Comments

Leave a Reply
  1. 407961 627393Greetings! Quick question thats completely off subject. Do you know how to make your web site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my apple iphone. Im trying to locate a template or plugin that may well be able to correct this problem. Should you have any suggestions, please share. With thanks! 853690

  2. 502472 109171Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? Im kinda paranoid about losing everything Ive worked hard on. Any recommendations? 401468

  3. 846864 321743Oh my goodness! a amazing write-up dude. Thanks a good deal Nonetheless We are experiencing trouble with ur rss . Do not know why Not able to sign up to it. Possibly there is anybody finding identical rss dilemma? Anyone who knows kindly respond. Thnkx 305489

  4. 761388 282548I ought to admit that this really is 1 wonderful insight. It surely gives a company the opportunity to get in on the ground floor and genuinely take part in creating something particular and tailored to their needs. 399653

  5. 675400 472956Interesting blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. With thanks 909848

  6. I am curious to find out what blog system you’re using? I’m having some small security problems with my latest site and I would like to find something more secure. Do you have any solutions?

  7. I just want to tell you that I am just beginner to weblog and honestly enjoyed your web-site. Likely I’m likely to bookmark your blog post . You amazingly come with good well written articles. Regards for sharing your webpage.

  8. Hello there, I discovered your blog by means of Google even as looking for a comparable subject, your web site got here up, it appears to be like great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  9. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street,3rd Floor,New York, NY 10013,+1 646 205 3214

  10. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks and Digital Signage, and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks and Digital Signage. MetroClick, 121 Varick St, #301, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  11. My brother recommended I might like this website. He was entirely right. This post truly made my day. You cann’t imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!

  12. The business has been mentioned on the blog in a negative method and I am not sure how I can obtain the confidential blogger to get rid of the post.. I’ve emailed her but have had no response. What are my choices and what should my next step end up being?.

  13. I would like to start a website where i could put google adds upon, i have 10 dollars to spend and i realize that isn’t a lot but it is better than all those free websites that don’t let you do anything at all. so how will i get started?.

  14. I merely need to tell you that I am new to blogging and genuinely loved your work. Very likely I am likely to store your blog post . You absolutely have lovely article material. Admire it for giving out with us the best blog article

  15. I realize nothing about blogging, The just that my friend tells me to use wordpress but I want to start my blog off-line to save cash. So , may i use ez generator since an off-line blogger when using wordpress on it?.

  16. Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Fairly certain he’s going to have a very good read. Many thanks for sharing!

  17. I just could not go away your site before suggesting that I actually enjoyed the standard info an individual supply in your guests? Is going to be again regularly to inspect new posts

  18. I will immediately grab your rss feed as I can’t find your email subscription link or newsletter service. Do you have any? Please let me know so that I could subscribe. Thanks.

  19. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  20. You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something that I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  21. I simply need to share it with you that I am new to writing a blog and pretty much liked your website. Quite possibly I am probably to bookmark your blog post . You simply have excellent article content. Value it for expressing with us your current internet webpage

  22. Emeryeps is a SEO(Search Engine optimzation) and Internet Marketing company. They help businesses to get traffic from various search engine and online community. They have seo experts and consultants with many years of SEO Experiences. No matter where your business is located, EmeryEPS.com can help your business to secure your highly convertible leads online.

  23. you are actually a excellent webmaster. The site loading speed is incredible. It seems that you are doing any distinctive trick. Also, The contents are masterwork. you’ve performed a great activity on this subject!

  24. I have been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts on this kind of space . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Reading this information So i¡¦m glad to express that I’ve a very just right uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I so much surely will make sure to do not put out of your mind this site and provides it a glance on a continuing basis.

  25. I together with my pals were reading the excellent helpful tips on your website and so suddenly I got a terrible feeling I never expressed respect to you for those tips. My women became consequently thrilled to learn them and now have in reality been having fun with these things. We appreciate you indeed being very helpful and also for choosing certain exceptional things most people are really desperate to discover. My personal honest regret for not expressing gratitude to you earlier.

  26. MichaelJemery.com is a site with many hypnosis downloads. Whether you are looking for free hypnosis downloads, self hypnosis download for mp3, video and any audio files, Michael Jemery has the downloads for you. You can download hypnosis from apps, audio, mp3 and even youtube !

  27. Hello, BLOGURL is a genuinely terrific upload. In concept I’d would rather create like this way too taking time and genuine effort to produce a brilliant write-up… but what can I say… I procrastinate alot without appear to have anything done. Thank You. NAME

  28. I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Keep up the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my site :).

  29. I’m also commenting to make you be aware of what a terrific encounter my cousin’s child had visiting your blog. She came to find several details, most notably what it is like to possess an amazing teaching spirit to have the rest without problems know precisely specific tortuous subject areas. You actually did more than my expected results. Thank you for churning out these important, trustworthy, explanatory and easy guidance on this topic to Lizeth.

  30. excellent post, very informative. I ponder why the opposite specialists of this sector do not realize this. You should proceed your writing. I am confident, you have a huge readers’ base already!

  31. I really like your writing style, great information, appreciate it for putting up :D. “Much unhappiness has come into the world because of bewilderment and things left unsaid.” by Feodor Mikhailovich Dostoyevsky.

  32. It’s the best time to make a few plans for the longer term and it’s time to be happy. I’ve read this put up and if I may just I want to suggest you some attention-grabbing issues or tips. Maybe you can write next articles referring to this article. I desire to read more issues approximately it!

  33. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that “perfect balance” between usability and visual appeal. I must say that you’ve done a great job with this. Additionally, the blog loads super quick for me on Firefox. Outstanding Blog!

  34. Does your website have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like to send you an email. I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

  35. 942101 425295This really is such a fantastic resource that you are offering and you supply out at no cost. I appreciate seeing web sites that realize the worth of offering a perfect valuable resource completely free of charge. I genuinely loved reading your submit. 293322

  36. Hi, I do think this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I am going to return yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

  37. Excellent blog you have here but I was curious about if you knew of any user discussion forums that cover the same topics discussed here? I’d really like to be a part of community where I can get advice from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Cheers!

  38. Does your website have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to send you an email. I’ve got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it improve over time.

  39. Thank you so much for providing individuals with such a nice chance to read articles and blog posts from this blog. It’s always so terrific and jam-packed with amusement for me personally and my office fellow workers to visit your site on the least thrice every week to find out the newest tips you will have. And lastly, I’m just actually fulfilled with all the tremendous opinions you give. Certain 4 points in this article are unquestionably the finest I have had.

  40. I precisely needed to thank you very much all over again. I do not know what I might have followed without the pointers shared by you over my industry. It was before an absolute frustrating difficulty for me personally, however , understanding a specialized style you dealt with that took me to weep over happiness. I am thankful for this work and wish you comprehend what a powerful job you happen to be undertaking educating the mediocre ones with the aid of your webpage. I am sure you’ve never got to know any of us.

  41. Does your blog have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like to shoot you an email. I’ve got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

  42. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get that “perfect balance” between user friendliness and appearance. I must say you have done a awesome job with this. In addition, the blog loads super fast for me on Internet explorer. Excellent Blog!

  43. What i do not understood is in truth how you are no longer really a lot more well-appreciated than you might be now. You are very intelligent. You understand therefore significantly with regards to this topic, made me in my view imagine it from a lot of numerous angles. Its like men and women aren’t involved until it’s something to accomplish with Lady gaga! Your individual stuffs great. At all times maintain it up!

  44. I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before.

  45. I am also commenting to let you understand of the fantastic discovery my wife’s child developed reading through your webblog. She learned numerous issues, with the inclusion of how it is like to possess an awesome helping mindset to have many people effortlessly fully grasp selected advanced issues. You truly exceeded my expected results. Thank you for presenting these insightful, safe, informative and also cool thoughts on that topic to Emily.

  46. I as well as my guys have already been going through the best helpful hints located on your web page and all of a sudden got a terrible suspicion I never expressed respect to you for those techniques. All the young boys ended up consequently glad to learn them and have now extremely been using these things. I appreciate you for indeed being very considerate and for utilizing this kind of important resources most people are really eager to know about. Our own honest apologies for not expressing appreciation to earlier.

  47. Hey there, You have done an excellent job. I will certainly digg it and personally suggest to my friends. I’m sure they’ll be benefited from this website.

  48. Undeniably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  49. Thanks, I have recently been searching for information approximately this subject for ages and yours is the best I have came upon so far. But, what in regards to the conclusion? Are you positive concerning the source?

  50. Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is wonderful, as well as the content!

  51. I like the helpful information you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite sure I’ll learn many new stuff right here! Good luck for the next!

  52. You could definitely see your expertise within the paintings you write. The world hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

  53. I enjoy you because of all of the work on this web page. My aunt really likes making time for research and it is easy to see why. A lot of people learn all about the lively manner you deliver priceless things through the web blog and in addition cause participation from others on the article while my princess is without a doubt starting to learn a lot of things. Take advantage of the remaining portion of the new year. You are always conducting a fabulous job.

  54. It’s the best time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or tips. Perhaps you can write next articles referring to this article. I want to read even more things about it!

  55. I needed to draft you a little bit of remark to be able to thank you once again for the amazing information you’ve featured at this time. It’s simply surprisingly open-handed with people like you to present freely exactly what most people might have distributed for an e book to end up making some money for their own end, precisely considering that you might have tried it if you ever considered necessary. These points likewise served like the good way to know that other individuals have the same interest the same as my very own to see significantly more when considering this matter. Certainly there are several more enjoyable instances in the future for individuals that check out your blog post.

  56. I simply couldn’t leave your site before suggesting that I extremely loved the usual info an individual provide to your visitors? Is gonna be again incessantly to check up on new posts

  57. Good ¡V I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs and related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

  58. I possess some videos that state “includes third party content” and more that say “blocked in some countries” (due to copyright).. Is it still possible for me to become a partner (considering I possess all of the various other requirements filled).

  59. I have not checked in here for some time since I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend :)

  60. Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such magnificent info being shared freely out there.

  61. I would like to start a free WordPress blog within the WordPress site (not my own domain) yet I can’t stand the styles they provide. Am i able to use a downloaded theme on the website? I have noticed some WordPress hosted blogs with different styles, so it appears like it’s possible..

  62. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything. Nevertheless think of if you added some great graphics or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this blog could certainly be one of the greatest in its niche. Fantastic blog!

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado.

Loading…

Deixe seu comentário