Sol

, ,

Como saber a verdade

Use o bom senso e o critério democrático

O conceito de verdade é tomado aqui não no seu sentido filosófico, mas na acepção usual da palavra, como o contrário de mentira, quer dizer, de adequação aos fatos, de aderência da descrição (ou explicação) à realidade (também no sentido corrente de ‘o que de fato aconteceu’). Por exemplo, quando se diz que a guerra foi instalada na Síria pelos grupos terroristas do jihadismo ofensivo islâmico, isso é verdade? Ou a verdade é que foi o próprio Bashar al-Assad que, temendo uma Primavera Síria, após as grandes manifestações sociais do início de 2011 – ou seja, temendo ter o mesmo destino de Hosni Mubarak, apeado do poder, em 11 de fevereiro de 2011, pelas multidões enxameadas na Praça Tahir, no Cairo – resolveu reprimir duramente os manifestantes desencadeando o conflito violento, quer dizer, a guerra quente, para matar a rede social?

A rigor, não se pode saber a verdade. Nem mesmo a ciência cuida disso. Todos os conceitos, teorias e descobertas científicas são limitados e aproximados, nunca podendo fornecer uma compreensão completa e definitiva da realidade e não havendo portanto uma correspondência exata entre as descrições e os fenômenos descritos (algo assim como uma verdade) e sim descrições limitadas e aproximadas da realidade.

Mas deve-se evitar explicações inconsistentes: por razões lógicas ou metodológicas (e. g., falta de coerência interna no corpo explicativo), por não poderem ser verificadas ou por serem impossíveis de falsificar. Por exemplo, as hipóteses de que as guerras entre países ou grupos refletem uma guerra cósmica entre potências espirituais, não são aceitas como explicação histórica porquanto não podem ser verificadas. Outro exemplo: o Estado Islâmico acha que esperará o exército inimigo em Dabiq, cuja derrota iniciará a contagem decrescente para o apocalipse – como falsificar tal delírio?

Ademais, deve-se evitar explicações mirabolantes, que convocam um número excessivo ou desnecessário de hipóteses. Entra aqui aquele princípio lógico-filosófico que foi chamado de “Navalha de Ocam”, segundo o qual não se deve agregar hipóteses desnecessárias a uma teoria; ou, dizendo de outra forma: pluralidades não devem ser postas sem necessidade; no original em latim: pluralitas non est ponenda sine neccesitate, embora esta frase não tenha sido realmente cunhada por Guilherme de Ocam (1285-1349) – e olha aí o conceito de verdade empregado no seu sentido corrente!

Vamos tratar aqui, portanto, do conceito de verdade no seu sentido corrente: diga a verdade ou o que você acha que é verdade e outras pessoas podem também achar que é verdade usando a sua razão honestamente: não minta, não invente, não delire, não engendre explicações falsas (mesmo que você queira desesperadamente acreditar que elas poderiam ou deveriam ser verdadeiras) só para corroborar o seu ponto de vista. Quanto a isso, siga sempre aquele primeiro conselho de Bertrand Russell (1959), proferido em uma entrevista à BBC:

“Quando você está estudando um assunto, ou considerando alguma filosofia, pergunte a si mesmo somente: Quais são os fatos? E qual a verdade que os fatos revelam? Nunca se deixe divergir pelo que você gostaria de acreditar, ou pelo que você acha que traria benefícios às crenças sociais se fosse acreditado. Olhe apenas e somente para quais são os fatos.”

Pois bem. De repente surgem várias versões sobre um fato. Isso é muito comum na guerra (não somente na guerra quente, mas também na guerra fria e na política como continuação da guerra por outros meios): pois, como se sabe, na guerra (seja ela qual for) a primeira vítima é sempre a verdade (no sentido corrente do termo: contendores não estão preocupados com o fato e sim com a versão que se consolidará para alterar a correlação de forças a seu favor).

Uma guerra de versões está acontecendo neste momento sobre o bombardeio americano a uma base aérea do ditador Assad, em Homs, na Síria. Hora das comunidades de inteligência, informação e segurança fazerem a festa tentando emplacar versões favoráveis aos projetos dos dirigentes dos Estados-nações ou dos grupos hierárquicos a que servem. E as mentes conspiratórias, que já começam a salivar e a babar dois minutos depois de qualquer notícia catastrófica, caem então de boca (elas se alimentam desse tipo de porcaria autocrática):

Não houve bombardeio, na verdade (!);

O bombardeio foi combinado com os russos;

O bombardeio foi de mentirinha (e por isso quase ninguém saiu ferido), só para Trump recuperar sua combalida popularidade;

A indústria armamentista armou tudo para vender um estoque vencido de Tomahawks;

Assad não tem armas químicas;

Foram os grupos terroristas que inventaram as armas químicas;

Foram os grupos terroristas que usaram gás Sarin (e está tudo fartamente provado, inclusive com fotos).

E por aí vai. Não há limite para a manipulação… da verdade! Os aparatos de inteligência (autocráticos) existem precipuamente para fazer isso: substituir a verdade (no sentido corrente do termo) pela narrativa verossimilhante. Eles não são afeitos ao que chamamos de inteligência democrática.

Onde está então a verdade? É claro que não se pode saber com certeza. Recomenda-se, nessas horas, usar o bom senso. Jamais aderir a teorias conspiratórias. Embora na política autocrática haja sempre conspiração, as teorias da conspiração são outra coisa. Elas urdem uma cadeia de eventos onde não há lugar para o acaso, para a falha na armadura, para o erro no cálculo: tudo sempre tem que obedecer infalivelmente a um plano traçado por alguém (de preferência pelo inimigo monstruoso e vil). A mente conspiratória é autocrática, pois onde não há lugar para o acaso, para a falha, para o erro, também não há lugar para a liberdade (e, consequentemente, para a democracia). Uma razão adicional é que as teorias conspiratórias dificilmente resistem à “Navalha de Ocam”.

Qual então o critério que devemos adotar para interpretar um fato. Bem, o primeiro deles, como assinalei acima, é o bom senso. Se alguém quer nos convencer de que todos os serviços de inteligência do mundo ocidental foram enganados pelos grupos terroristas que combatem Assad, de que não houve nenhum ataque com armas químicas (como insinuou Lula) ou de que todos estão mancomunados numa grande conspiração contra… contra quem mesmo? – então é sinal de que não devemos aderir a esse tipo de explicação (que pode ser espancada pelo simples bom senso).

O segundo critério é a democracia. Sim, a velha e combalida democracia representativa e formal, a democracia realmente existente nos países que a adotam. Entre uma explicação fornecida por uma democracia, como a Alemanha, a Suécia, a Irlanda ou a Austrália e uma explicação divulgada pela Rússia, pelo Irã, pela Síria ou pela Coréia do Norte, devemos sempre preferir a primeira. Por um simples motivo: nas democracias há mais luz do sol do que nas ditaduras (ou seja, há mais publicidade ou transparência, ensejando uma melhor accountability). Um governo democrático, de alguma forma, deverá prestar contas à sua população pelo que declara. Uma ditadura pode fabricar mentiras na calada da noite e ficar tudo por isso mesmo.

Aliás, nas ditaduras existe sempre um “ministério da verdade” para fazer isso: substituir a verdade pela versão conveniente. Lembremos do livro 1984, de George Orwell (1949): o Ministério da Verdade (em Novilíngua, Miniver) era um dos quatro ministérios que compunham o governo da Oceania. Analogamente aos demais ministérios (Ministério do Amor, Ministério da Fartura, Ministério da Paz), cujo objetivo era exatamente o oposto do que seus nomes indicavam, o Ministério da Verdade tinha como propósito inventar mentiras. Ao Miniver cabia falsificar a história. Em Novilíngua, porém, o nome é apropriado, já que “verdade” era aquilo que o Estado queria que fosse verdade. Até que todos acreditassem que “guerra é paz, liberdade é escravidão, ignorância é força”.

verdade

Resumindo: é bem simples. Nunca acredite em governos ditatoriais ou sempre duvide do que declaram oficialmente chefes de Estados que não são Estados democráticos de direito. É claro que governos democráticos também podem mentir. Mas o risco (para a verdade) de acreditar no que eles dizem é infinitamente menor do que o risco de acreditar em ditaduras.

Se você, porém, não acredita em democracia, se você acha que a Nova Zelândia é mais ou menos a mesma coisa que a Arábia Saudita ou que o governo da Islândia pode mentir tanto – e tão impunemente – quanto o de Cuba, os conselhos contidos neste artigo não podem lhe ajudar. Não são critérios para autocratas e sim para pessoas que apostam na democracia (e a tomam como um valor: um valor universal). Se este for o seu caso, sinto muito, mas você está liberado para (ou condenado a) continuar repetindo versões conspiratórias.

 

 

 

62 Comments

Leave a Reply
  1. I like the helpful info you provide in your articles.
    I’ll bookmark your blog and check again here frequently. I am quite certain I will learn lots of new stuff right here!
    Good luck for the next!

  2. I will right away seize your rss as I can’t in finding your e-mail subscription link or e-newsletter service.
    Do you have any? Please let me know in order that I could
    subscribe. Thanks.

  3. I do consider all of the ideas you’ve presented to your post.
    They are really convincing and can certainly work. Still,
    the posts are too short for beginners. May just you please prolong them a little from next time?
    Thank you for the post.

  4. Fantastic goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just extremely
    great. I really like what you have acquired here, certainly like what you are stating and the way in which you say it.
    You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart.

    I can not wait to read far more from you. This is actually a tremendous site.

  5. My coder is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a variety of websites for about a year
    and am worried about switching to another platform.
    I have heard good things about blogengine.net.

    Is there a way I can transfer all my wordpress posts into
    it? Any kind of help would be greatly appreciated!

  6. Can I simply say what a relief to find somebody
    that truly understands what they’re discussing over the internet.

    You certainly know how to bring an issue to light and
    make it important. A lot more people need to read this and understand this side of the story.
    I can’t believe you’re not more popular because you certainly possess the gift.

  7. I’m curious to find out what blog system you are working with?

    I’m experiencing some small security problems with my latest blog and I would like to
    find something more risk-free. Do you have any suggestions?

  8. A fascinating discussion is definitely worth comment.
    There’s no doubt that that you need to publish more on this subject matter, it might not be
    a taboo subject but generally people do not talk about such topics.
    To the next! Many thanks!!

  9. My partner and I absolutely love your blog and find nearly all of your post’s to be what precisely I’m looking for.

    Does one offer guest writers to write content for you personally?
    I wouldn’t mind producing a post or elaborating on many of the subjects you write related to here.

    Again, awesome website!

  10. Hey! I could have sworn I’ve been to this blog before but after reading through some of the post I realized it’s new
    to me. Anyways, I’m definitely delighted I found it and I’ll be bookmarking and checking back often!

  11. Excellent post. I was checking continuously this blog and
    I am impressed! Very helpful information specially the last part :
    ) I care for such information a lot. I was looking for this certain info for a long time.

    Thank you and good luck.

  12. Hi there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
    My weblog looks weird when viewing from my apple iphone.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this issue.

    If you have any suggestions, please share. Thanks!

  13. Does your website have a contact page? I’m
    having trouble locating it but, I’d like to send you an email.
    I’ve got some ideas for your blog you might be interested in hearing.

    Either way, great website and I look forward to seeing it develop over
    time.

  14. Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!
    Extremely helpful info specially the last part :) I care for such info a lot.
    I was seeking this certain info for a long time. Thank you and good luck.

  15. Right here is the right webpage for everyone who really wants
    to find out about this topic. You realize a whole lot its almost
    hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).

    You definitely put a fresh spin on a subject which has been discussed
    for ages. Great stuff, just wonderful!

  16. Wonderful goods from you, man. I have be mindful
    your stuff previous to and you are simply extremely wonderful.

    I really like what you have bought here, really like what you’re
    stating and the way in which through which you are saying it.
    You’re making it enjoyable and you still take care of to keep it smart.
    I can not wait to read far more from you. That is actually a great site.

  17. Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?

    I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s
    the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

  18. I have been surfing on-line more than 3 hours nowadays, yet I by no means found any interesting article like yours.
    It’s pretty value enough for me. In my opinion, if all web owners and
    bloggers made excellent content as you probably did, the net
    will be much more useful than ever before.

  19. Just wish to say your article is as astonishing. The clarity in your post is just cool and i could assume you’re an expert on this subject.
    Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please keep up the enjoyable work.

  20. Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?

    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Thanks

  21. Please let me know if you’re looking for a author for
    your blog. You have some really great articles and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely
    love to write some content for your blog in exchange for a link back
    to mine. Please blast me an email if interested.
    Kudos!

  22. Superb blog! Do you have any hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own website soon but I’m a little lost on everything.
    Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for
    a paid option? There are so many options out there that I’m totally overwhelmed ..
    Any ideas? Cheers!

  23. What you composed was very logical. However, what about this?
    what if you added a little content? I mean, I don’t want to tell you how to run your blog, but suppose
    you added a title that grabbed people’s attention? I
    mean Como saber a verdade – DAGOBAH is kinda boring.

    You ought to look at Yahoo’s front page and watch how they create news
    headlines to grab people to open the links. You might add a video or a related picture or two
    to grab people excited about what you’ve got to
    say. Just my opinion, it would bring your posts a little livelier.

  24. My coder is trying to persuade me to move to
    .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.

    But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am concerned about switching to another platform.

    I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can import all my
    wordpress posts into it? Any kind of help would be greatly
    appreciated!

  25. Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it
    helped me out much. I hope to give something back
    and aid others like you aided me.

  26. This design is spectacular! You definitely know how to keep
    a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great
    job. I really loved what you had to say, and more than that, how you
    presented it. Too cool!

  27. Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!
    Very useful information particularly the last part :
    ) I care for such information a lot. I was seeking
    this particular information for a very long time.

    Thank you and good luck.

  28. Hello! Quick question that’s totally off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly?
    My website looks weird when viewing from my iphone 4.
    I’m trying to find a template or plugin that might be able
    to correct this problem. If you have any recommendations, please share.

    Cheers!

  29. Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and return to read more of
    your useful information. Thanks for the post.
    I will definitely return.

  30. Aw, this was an exceptionally nice post. Taking the time and actual effort to make a top notch article… but what can I say… I put things off
    a lot and don’t seem to get nearly anything done.

  31. Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog
    and wished to mention that I have really enjoyed surfing around your blog posts.
    After all I will be subscribing to your feed and I am hoping you write once more very
    soon!

  32. Viagra Originale In Italia [url=http://nolva.xyz/buy-clomid-and-nolvadex-online.php]Buy Clomid And Nolvadex Online[/url] Prix Xenical Pas Cher Acheter Viagra En Pharmacie [url=http://buyzol.xyz/low-cost-zoloft-online.php]Low Cost Zoloft Online[/url] For Sale Stendra On Line Zithromax Dose [url=http://antabuse.ccrpdc.com/generic-antabuse.php]Generic Antabuse[/url] Sandoz Amoxicillin Viagra Au Maroc Acheter [url=http://buyclomiphene1.xyz/clomid-by-mail.php]Clomid By Mail[/url] Pfizer Buy Kamagra Cialis Generika Online [url=http://al7.xyz/how-to-order-xenical.php]How To Order Xenical[/url] Side Affects Of Cephalexin In Dogs Achat De Levitra En France [url=http://amox1.xyz/amoxicillin-500mg.php]Amoxicillin 500mg[/url] Celexa Viagra Kaufen Bremen [url=http://strat1.xyz/buy-cheap-strattera-online.php]Buy Cheap Strattera Online[/url] Keflex Decreases Athletic Performance Levitra Packstation [url=http://cial1.xyz/generic-cialis-usa.php]Generic Cialis Usa[/url] Lioresal 40 Mg Dapoxetina Con Viagra [url=http://buyizot.xyz/accutane-60mg.php]Accutane 60mg[/url] Cialis En El Vademecum Popular Pills Online Buy Priligy Usa [url=http://strat1.xyz/cheap-generic-strattera.php]Cheap Generic Strattera[/url] Independiente A Propecia Keflex Conjunctivitis [url=http://buycheapusa.xyz/priligy-100mg.php]Priligy 100mg[/url] Fabricacion De Propecia Pharmacy Escrow Refills [url=http://buyal.xyz/buy-alli.php]Buy Alli[/url] Cialis Generico Sevilla Propecia Acheter Canada [url=http://cyto1.xyz/buy-online-cytotec.php]Buy Online Cytotec[/url] Prix Du Cialis En Pharmacie En France Rayhhealthcare Online Order Medication [url=http://buynolva.xyz/where-to-buy-nolvadex.php]Where To Buy Nolvadex[/url] Clomid 200g Viagra Im Test [url=http://buyzithro.xyz/compra-zithromax-online.php]Compra Zithromax Online[/url] Viagra Generika Information Viaga [url=http://viag1.xyz/order-viagra-pills.php]Order Viagra Pills[/url] Can You Give Amoxicillin With Milk Acquisto Viagra Pfizer [url=http://viag1.xyz/purchase-viagra-usa.php]Purchase Viagra Usa[/url] Viagra Kaufen 100mg Online Pharmacies In India [url=http://probuy1.xyz/prozac-cost.php]Prozac Cost[/url] Cheap Deltasone Online Doxycycline Tablets [url=http://sildenaf.xyz/china-viagra-online.php]China Viagra Online[/url] Levitra Patient Assistance Generic Viagra Purchase [url=http://antab1.xyz/generic-antabuse-online.php]Generic Antabuse Online[/url] Viagra Deutsche Apotheke Pastilla Cialis Alcohol [url=http://buycheapdapoxonline.xyz/priligy-generic.php]Priligy Generic[/url] Buy Cheap Cialis Discount Online Cialis In Farmacia Quanto Costa [url=http://kama1.xyz/kamagra-order.php]Kamagra Order[/url] In Half Amoxicillin Discounted Viagra For Sale [url=http://amoxi.xyz/cheap-amoxil-250mg.php]Cheap Amoxil 250mg[/url] Reaction To Amoxicillin Amoxil Uses [url=http://buyzithro.xyz/buy-cheap-zithromax-site.php]Buy Cheap Zithromax Site[/url] Cialis Dolores Musculares Cialis Per Quanto Tempo [url=http://propeus.xyz/buying-propecia-online.php]Buying Propecia Online[/url] Xenical Prix Belgique Cialis And Viagra Comparison [url=http://viag1.xyz/buy-viagra.php]Buy Viagra[/url] In Stock Alli Viagra Ultima Generazione [url=http://prop1.xyz/where-to-order-prozac.php]Where To Order Prozac[/url] Fairy Pharmacy secure ordering isotretinoin with free shipping direct [url=http://buyal.xyz/alli.php]?Alli[/url] Buy Metformin Cialis Levitra Viagra Vergleich [url=http://zithro.xyz/generic-for-zithromax.php]Generic For Zithromax[/url] Acheter Viagra Montreal

  33. My partner and I absolutely love your blog and find the majority of your post’s to be
    just what I’m looking for. Does one offer guest writers
    to write content for you? I wouldn’t mind composing a post or
    elaborating on a few of the subjects you write
    concerning here. Again, awesome weblog!

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado.

Loading…

Deixe seu comentário