As pessoas da periferia

, ,

O liberalismo realmente inexistente e a pesquisa da Fundação Perseu Abramo

Sobre a pesquisa do PT nas periferias de São Paulo e o assanhamento dos conservadores

Está causando um certo alvoroço em alguns meios recente pesquisa da Fundação Perseu Abramo, do PT, intitulada Percepções e valores políticos nas periferias de São Paulo. O PT deve ter encomendado essa pesquisa, em primeiro lugar, para saber onde estava errando eleitoralmente: por que a população que ganha até 5 salários mínimos e mora na periferia não votou em Fernando Haddad em 2016 e em Dilma Rousseff em 2014 (ou por que João Dória e Aécio Neves tiveram tantos votos nessas regiões periféricas de São Paulo nas duas eleições mencionadas)? Mas, em segundo lugar, como diz o próprio relatório da pesquisa, para tentar “compreender, de forma profunda e detalhada, os elementos que têm formado a visão de mundo e o imaginário social nas periferias da cidade de São Paulo” (e, do que se pode inferir, em outras regiões do país onde se concentram os mais pobres) e para “reunir conhecimento que colabore para reflexão e atualização do projeto político do PT bem como para fortalecer a disputa de valores na sociedade”.

Faz sentido. Como se sabe, antes de qualquer coisa o PT é um partido eleitoralista, ou melhor, um partido neopopulista que adotou a via eleitoral como etapa estratégica (e essa estratégia prevê usar a democracia – notadamente as eleições – contra a democracia) para, em decorrência desse primeiro passo, ocupar os governos e usá-los para conquistar hegemonia sobre a sociedade a partir do Estado aparelhado pelo partido, tudo com o fito de nunca mais sair dos governos. Ora, isso – esse processo de conquista de hegemonia – implica o que eles chamam de “disputas de valores na sociedade”.

Por isso que a pesquisa em tela é muito útil para o PT, ainda que seus resultados tenham sido, até certo ponto, surpreendentes para quem contava com um reconhecimento (e até uma gratidão) dos mais pobres ao partido e suas lideranças e uma aderência maior às narrativas ideológicas que foram estruturadas pelos dirigentes e replicadas pelos militantes petistas. Alguns dirigentes e militantes petistas devem estar sentindo mesmo uma profunda decepção com os resultados da pesquisa, que revelam um perfil mais conservador e “liberal” do que se esperava das chamadas “classes populares” (sim, o PT acredita em classes e luta de classes).

Isso não justifica, todavia, a euforia dos ditos liberais com os resultados da pesquisa. Nossos liberais, como se sabe, são liberais em termos econômicos, mas não tão liberais assim em termos políticos. É o que acontece, por exemplo, com a turma do Instituto Liberal de São Paulo (Ilisp). Chama a atenção, nesse sentido, o artigo de Marcelo Faria, publicado no site do Ilisp, em 28/03/2017, intitulado 10 coisas fundamentais que você precisa aprender sobre a periferia para entender o Brasil. Como a população pobre das periferias está descontente com o velho sistema político, os nossos “liberais” viram nisso (apoiados, inclusive, em algumas conclusões dos pesquisadores petistas, que precisam ver o inimigo em todo lugar), que há na base da sociedade a predominância de um pensamento liberal-conservador, como se dissessem: “Estão vendo? O próprio PT reconhece que a população é de direita”. Ora, isso não revela mais do que o liberalismo realmente inexistente no Brasil.

O que temos? Há a pesquisa, que não conhecemos. Só conhecemos o relatório produzido pelos pesquisadores petistas, que usam categorias analíticas duvidosas como “valores e discursos construídos pela imprensa tradicional” ou “mídia hegemônica”. Ou seja, há um viés interpretativo de esquerda (baseado, em última instância, na ideia de que a luta de classes é o motor da história), que deve estar presente nos instrumentos e nos procedimentos de pesquisa utilizados (as perguntas dos questionários, a animação e a configuração dos grupos focais), mas esses instrumentos e procedimentos não foram divulgados. E há as interpretações apressadas, também com marcado viés ideológico, no caso conservador, dos “liberais” que se assanharam com os resultados da pequisa.

Vamos primeiro ler o relatório da pesquisa petista, reproduzido fielmente abaixo (mas sem os infográficos, que são em geral desnecessários), para depois examinar um exemplo de interpretação eufórica do liberal em termos econômicos Marcelo Faria, do Ilisp, igualmente reproduzido aqui (em seguida ao relatório). Somente no final faremos nossas considerações.

A PESQUISA DA FUNDAÇÃO PERSEU ABRAMO

Percepções e valores políticos nas periferias de São Paulo

Original em pdf para download: Pesquisa-Periferia-FPA

INTRODUÇÃO

HIPÓTESE INICIAL

Durante as gestões Lula e Dilma, a ampliação dos mercados de trabalho e consumo, combi- nada à distribuição de renda e à mobilidade social, criaram novas dinâmicas socioeconômicas na periferia de São Paulo.

No momento de expansão e avanço do ciclo econômico novos valores em relação aos costu- mes e a política foram gestados entre as camadas populares, que passaram a se identificar mais com a ideologia liberal que sobrevaloriza o mercado.

No momento de descenso e retração do ciclo econômico essa camada da população passou a reagir informada por horizontes menos associativistas e comunitaristas e mais por diretri- zes marcadas pelo individualismo e pela lógica da competição, com uma tônica acentuada do mérito nos discursos.

Neste cenário, as Igrejas neopetencostais parecem ganhar espaço.

OBJETIVOS

1 – Compreender, de forma profunda e detalhada, os elementos que tem formado a visão de mundo e o imaginário social nas periferias da cidade de São Paulo;

2 – Reunir conhecimento que colabore para reflexão e atualização do projeto político do PT bem como para fortalecer a disputa de valores na sociedade.

ÁREAS DE ABORDAGEM

Território

Família e Mobilidade Social: Trajetória de mobilidade (ascensão ou não/ expectativas futu- ras; grau de agregação e/ou desagregação familiar).

Escola: Relação com a Formação e com a ideologia do Mérito.

Trabalho e Vida Econômica: Trajetória educacional e profissional; relação do “bico/viração” com empreendedorismo.

Sociabilidade, Lazer e Consumo: Espaço de sociabilização no tempo livre.

Religião: Papel da religião na organização da vida.

Relações de Gênero, Racismo, Homofobia, Aborto, Drogas e Direitos Humanos: Valores e cisão entre progressismo e conservadorismo.

Percepções Político-Institucionais: Visão de país e partido.

METODOLOGIA

Pesquisa qualitativa realizada por meio de duas técnicas complementares: entrevistas em profundidade e grupos focais.

Sobre pesquisa qualitativa: A pesquisa qualitativa tem como objetivo expor os entrevistados a um conjunto de temas pré-determinados e captar a compreensão, percepção e valores presentes na opinião pública a respeito destes assuntos, assim como a narrativa discursiva construída em torno deles.

É uma metodologia eficaz para indicar tendências a respeito do pensamento médio dos pú- blicos-alvo escolhidos, mas não tem a finalidade de mensurar quantitativamente quais opi- niões são mais frequentes.

1 – PERFIL DA AMOSTRA

Gêneros: Masculino e Feminino

Faixa etária:
a) 18 a 24 anos;
b) 25 a 34 anos;
c) 35 a 44 anos;
d) 45 anos ou mais.

Território: bairros periféricos / comunidades (favelas)

Renda Familiar Mensal:
Faixa 1 – Até 2 salários mínimos;
Faixa 2 – mais de 2 e até 5 salários mínimos.

Religião: evangélicos neo-pentecostais / outras religiões

Eleitoral: votou no PT de 2000 a 2012, mas não votaram em Fernando Haddad nas eleições municipais de 2016 e em Dilma Rousseff na eleição presidencial de 2014.

Beneficiários ou ex-beneficiários de programas sociais / não beneficiários: a amostra contemplou um mínimo de 30% das entrevistas (20) com beneficiários ou ex-beneficiários de programas sociais (BF, MCMV, PROUNI, FIES).

2 – ENTREVISTAS EM PROFUNDIDADE

63 entrevistas em profundidade, tendo como público-alvo moradores das periferias da cidade de São Paulo com o seguinte perfil:

Tabela Perseu Abramo 1

Período de Campo: As entrevistas foram realizadas entre os dias 22/11/2016 a 10/01/2017.

3 – GRUPOS FOCAIS

Foram realizados 5 grupos focais, compostos entre 8 e 12 participantes tendo como público-alvo o seguinte perfil:

Tabela Perseu Abramo 2

RESULTADOS GERAIS

DO PONTO DE VISTA DA ORIENTAÇÃO DOS VALORES E FORMULAÇÃO POLÍTICA TEMOS ALGUNS RESULTADOS GERAIS…

1 – A formulação e debate sobre a política se dão de forma superficial e ainda de acordo com a agenda definida pela mídia hegemônica.

Os entrevistados têm, no geral, rotina agitada e sufocante e, portanto, a formulação acerca da política não é a prioridade no cotidiano.

Assuntos debatidos com mais frequência são aqueles que estão na pauta da grande mídia, que continua sendo umas das principais fontes de in- formação da maioria, como casos de escândalo de corrupção, operação lava jato ou debates sobre as recentes eleições municipais.

Quando questionados sobre assuntos mais complexos ou definição de conceitos políticos, tinha-se a impressão, para maioria, de que era a primeira vez que construíam uma argumentação sobre aqueles temas.

2 – ‘Categorias analíticas’ utilizadas pela militância política ou pelo meio acadêmico não fazem sentido para os entrevistados:

A racionalização acerca da política não segue a lógica do espectro ideológico que vai de direita à esquerda. Os julgamentos flutuam em ziguezague, de posições mais conservadoras a mais progressistas dependendo do assunto abordado.

Palavras que limitam os campos e são utilizadas inclusive de maneira pejorativa em disputas políticas (‘reaça’ e ‘coxinha’ ou ‘conservador’ X ‘progressista’) não habitam o imaginário desta população.

Direita é alguém direito, correto. Esquerda é quem vive reclamando

Eu acho que a direita é quem estar no poder e a esquerda é a oposição!

(Gênero Masculino, 30 anos, branco – Faixa de Renda 2)

3 – A ‘política institucional’ também é vista, muitas vezes, como um bloco monolítico:

Esferas federal, estadual e municipal se confundem – não é fácil definir as funções de cada uma.

A tendência é de que tudo o que concerne à vivência concreta na cidade seja cobrado das pre- feituras e o que diz respeito a questões mais macro e abstratas para a Presidência da República, isentando o governo estadual.

4 – A cisão entre ‘classe trabalhadora’ e burguesia também não perpassa pelo imaginário dos entrevistados:

Trabalhador e patrão são diferentes, mas não existe no discurso relação de exploração: um precisa do outro, estão no ‘mesmo barco’.

Destaque para o singular, porque não há ideia de coletivo; não há conflito de interesses.

Independente da renda e da ocupação, as pessoas tendem a se auto-classificar como pertencentes à classe média, pois a pobreza está associada à falta de moradia e alimento e a riqueza está associada à abundância de patrimônios pessoais e familiares.

5 – Neste contexto, o ‘inimigo’ é o Estado:

Para os entrevistados, o principal confronto existente na sociedade não é entre ricos e pobres, entre capital e trabalho, entre corporações e trabalhadores. O grande confronto se dá entre Estado e cidadãos, entre a sociedade e seus governantes.

Todos são ‘vítimas’ do Estado que cobra impostos excessivos, impõe entraves burocráticos, gerencia mal o crescimento econômico e acaba por limitar ou “sufocar” a atividade das empresas.

Relação clientelista: aplicam sentido de gestão privada de eficácia.

COMO, ENTÃO, AS PESSOAS ORIENTAM SEUS VALORES?

1 – Há forte desejo por visibilidade e valorização pessoal, querem ter um ‘lugar no mundo’:

Querem ter sua singularidade e valores reconhecidos dentro da competitividade capitalista, mostrando que, apesar das limitações impostas pela condição social, também são capazes.

Rejeitam homogeneizações, não querem ser tratados como “massa amorfa” incapaz: “os pobres”.

Organizam sua vida (trabalho, família, religião) com a motivação de serem ‘serem alguém’.

2 – A ‘ascensão social’ é importante no processo de diferenciação:

A ascensão, neste contexto, é diferenciação dos de baixo (dos ainda mais pobres / daqueles que trazem a recordação de um passado menos abastado) e re- produção dos de cima (quem aspiram ser; aonde querem chegar). Todos trabalham para ‘chegar lá’ e se distanciar do que consideram ‘pobre’.

3 – No caminho para a ascensão é preciso estabilidade:

Riscos de rupturas, de caos, ameaças incomodam e tendem a ser rejeitadas

4 – A supervalorização do mérito encontra seu lugar:

Para ser alguém na vida são necessários trabalho e esforço.

Embora saibam que as oportunidades não são as mesmas para todos e que é preciso democratizá-las, apresentam discurso consistente de que não existem barreiras intransponíveis – ‘com esforço tudo é superado’.

Esse pensamento tem ressonância especialmente entre os mais jovens cuja percepção de ‘limites’ de ascensão são ainda mais largos que dos mais velhos.

A IDEOLOGIA DO MÉRITO COMBINA COM…

1 – Consumo: O capitalismo tenta desprover o cidadão de todos os elementos que constituem a identidade (cultura, identidade de classe…). O consumo torna-se um meio importante de constituição da identidade e materialização da ascensão.

2 – Religião: de fato, a máxima ‘Deus ajuda quem cedo madruga, quem se esforça mais’ parece fazer sentido; Deus ajuda mais quem corre atrás, vai atrás dos sonhos, quem trabalha, quem se esforça

3 – Sobrevalorização do mercado em detrimento do Estado: Há pouca valorização do público, tanto que quando podem acessar, querem colocar filho na escola particular, ou pagar convênio médico. A política pública, em alguns casos, pode ser lida como uma desvalorização individual (p. ex., cotas). Os ideais comunitários e coletivistas praticamente não aparecem nas narrativas e, quando aparecem, restringem-se à dimensão da família, da vizinhança e da igreja.

4 – Empreendedorismo: Muitos desejam ser empreendedores e utilizam como justificativa as ideias de não ter mais patrão, ter mais flexibilidade para gerir o próprio tempo, poder abrir o próprio negócio para trabalhar perto de casa, além da possibilidade de deixar patrimônio e herança para a família.

Você tem que ter fé e tem que fazer um esforço para alcançar. […] Pedi pra Deus me ajudar bastante e graças a ele, está aí [o carro]. Se você não tem o esforço e não se ajuda, Deus não vai te ajudar, não vai cair do céu

(Gênero Masculino, 30 anos, branco – Faixa de Renda 2)

Vale destacar que o discurso só encontra ressonância onde há sentimento de ‘vazio’ de políticas:

Embora a mídia tradicional ainda paute os temas que geram mais atenção da população e tente disputar os sentidos da experiência vivida em relação às políticas públicas, ela consegue ser exitosa em reproduzir sua visão de mundo especialmente onde existe um sentimento de “vazio” de políticas públicas na experiência da vida prática e cotidiana.

Em outras palavras, quando as pessoas acessam determinadas políticas de forma efetiva e satisfatória em relação a expectativas e necessidades, como por exemplo os CEU`s no caso da gestão Marta Suplicy, elas tendem a fazer avaliações independentes e não permeáveis aos valores e discursos construídos pela imprensa tradicional.

EIXO TEMÁTICO I | CONSUMO E FAÇA POR SI MESMO

1 – A noção de empreendedorismo é muito presente em todas as narrativas, mas aparece com um duplo significado:

Como sinônimo de empresário (‘ser empreendedor é ser patrão’) e como produzir algo de forma autônoma.

Nesse sentido, muitos daqueles que são trabalhadores do mercado informal ou trabalhadores por conta própria se auto-definem como empreendedores. É o ‘Faça por si Mesmo’

2 – Há solidariedade com os empresários:

Muitos assumem o discurso propagado pela elite e pelas classes médias apontando a burocracia e os altos impostos como empecilhos para o empreendedorismo.

3 – O empreendedorismo aparece como aspiração, mas ainda é uma realidade distante:

Entrevistados consideram a ideia de tornar-se empreendedores, citando inclusive negócios próprios que já pensaram em abrir, consideram essa uma realidade ainda distante: seja por falta de capital suficiente ou por não enxergarem como uma possibilidade real para sua classe social. Além disso, chamam a atenção para os riscos de se tornar empresário.

O que eu penso mais em ser empreendedor é a condição financeira, né? Pode te dar uma condição de vida melhor. Por exemplo, pegar uma franquia da Cacau Show, eu cheguei a ir em um evento da Cacau Show só pra conhecer.

(Gênero masculino, branco, 45 anos – Faixa de renda 2)

Eu queria um negócio de vender batata frita, a casa da batata frita… Eu gostaria de começar por aí, não trabalhar pros outros, mas pra mim mesma!

(Gênero feminino, branca, 46 – Faixa de renda 2)

A gente pensa assim: sou um cara ambicioso, estou com a faca e o queijo na mão, no caso esse empreendimento ai tem tudo para dar certo, porque não tentar?”

(Gênero masculino, negro, 30 anos – Faixa de renda 2)

EM RELAÇÃO AO CONSUMO

1 – Consumo é sinal de distinção e materializa a ascensão:

O acesso mais recente, após os governos Lula, a bens de consumo é lembrado, especialmente pelos mais velhos como prova de melhoria de vida em comparação à infância e à juventude. Demonstra que o país mudou, mas também que sua família soube prosperar. Valorizam muito a possibilidade de oferecer os melhores alimentos e maior conforto para seus filhos do que receberam de seus pais.

Entre os mais novos, há uma relação mais forte com consumo mais supérfluo de itens pessoais que os tornem distintos socialmente.

2 – Embora o consumo seja uma dimensão presente e valorizada, o consumismo não ocupa posição central na vida dos entrevistados:

O dinheiro é escasso e, portanto, é preciso traçar prioridades.

Desejam conquistar, antes de tudo, bens mais duráveis e que possam ser transmitidos por gerações, como a casa própria. Ou então, investir na educação, sua ou dos filhos, para garantir maior estabilidade e possibilidade de crescimento.

Entre os mais velhos, o consumismo é visto, inclusive, como uma ir- responsabilidade: a mesma ética do mérito que move a dimensão da sociabilidade e do trabalho, em muitas circunstâncias, faz com que o consumo ostentação – muitas vezes ligado ao funk – seja visto com maus olhos e sinal de irresponsabilidade.

EIXO TEMÁTICO II | FAMÍLIA, ESCOLA E TERRITÓRIO

FAMÍLIA

A família é o grande alicerce e solução para os problemas individuais e coletivos:

A família, para os entrevistados, é considerada a base da vida: utilizam expressões superlativas como ‘é tudo, é o que faz valer a pena’, ‘é o porto seguro, o que mantem a gente na linha’. Ou seja, é o que possibilita sejam pessoas corretas e que tracem caminhos sem desvios.

E é também o antídoto para a crise moral da sociedade: é necessária para a construção de uma sociedade mais correta, sem violência, sem corrupção, mais desenvolvida, com pessoas de caráter, honestas. Há compreensão de que o fracasso de uma sociedade é resultado da presença excessiva de famílias desestruturadas.

A família é base de tudo, né? Família é base de tudo! A família é alicerce para você ser alguém na vida!

(Gênero masculino, 27 anos, negro – Faixa de renda 2)

Na sociedade, (a família) não está sendo muito importante, né? As pessoas não estão valorizando mais a família como deve ser valorizada (…) Falta de respeito, falta de humanidade… As pessoas pensam mais em si, elas são muito individuais, né?

(Gênero feminino, 41 anos, negra – Faixa de renda 2)

TERRITÓRIO

1 – É a partir do espaço que vivem e as relações que nele estabelecem que se constitui o sentido de pertencimento: O sentido de comunidade para os moradores das periferias de SP se associa ao território, como espaço de pertencimento e de onde não têm perspectiva de sair. Se reconhecem e estão enraizados afetivamente ao bairro, onde convivem com família, amigos, vizinhança. O território compõe sua história de vida e lhes confere sentido de pertencimento. É comum se identificarem como “sou da ZL, do Jd. Angela”, por ex. (menção ao bairro ou região onde vivem).

2 – Esta relação com o território apresenta uma separação etária: quando questionados sobre mudar de bairro num contexto de ascensão social, os mais velhos cogitam a possibilidade de mudar de rua – ‘mudaria ali pra rua de cima que é mais perto do ponto de ônibus’ – enquanto os mais jovens transpõe estes limites e pensam em mudanças para bairros mais estruturados e centrais.

3 – Ainda que não demonstrem interesse em sair do bairro, relatam inúmeros problemas da região onde vivem:

Pontos citados vão desde presença de bailes funks próximos a sua casa, ‘biqueiras’, falta de zeladoria urbana, serviços públicos de má qualidade e, principalmente, escassez de possibilidades de lazer – há poucas praças e parques públicos próximos, assim como outras possibilidades públicas e gratuitas. Quando existem, há ainda reclamações quanto à falta de cuidado, a presença de usuários etc.

Neste contexto, shopping e igreja se tornam os principais espaços de sociabilização: shopping, que concentra diversas opções de lazer (cinema, compras, praça de alimentação, etc); e igreja como espaço de convivência, com grupos de jovens, de mulheres, de leitura da bíblia, festas e atividades especificas.

ESCOLA

Dentro da lógica de supervalorização do mérito, a escola desempenha um papel fundamental:

1 – Escola é ferramenta para mobilidade social: é a chave de acesso para ser ‘alguém na vida’, é o primeiro passo numa trajetória linear: se tem acesso ao estudo, vai bem na escola e consegue um diploma, logo, conquistará um bom emprego, poderá acessar o consumo e terá um ‘lugar no mundo’.

2 – Acreditam que quanto maior a escolaridade melhor é o emprego: por isso, maioria demonstra vontade de voltar a estudar, fazer cursos técnicos, faculdade. Esse desejo é mais forte entre os entrevistados de meia idade (faixa dos 24 a 44 anos)

3 – Entretanto, sabem que as condições materiais e de ensino eram e são limitadoras: maioria dos entrevistados estudou em escola pública e teve que, a partir da adolescência, conciliar estudo e trabalho. As condições para frequentar a escola e ser bom aluno eram adversas: falta de dinheiro, tempo, transporte ruim etc. Esses fatores, somado à priorização do es- tudo dos filhos pra quem é pai / mãe, também limitam o prosseguimento dos estudos hoje.

4 – Apresentam avaliação crítica em relação ao modelo de escola: falta professor, é pouco atrativa aos jovens, não motiva, é mecânica, professores não se preocupam com as dificuldades. Principalmente, os mais novos, são muito críticos e alegam que a escola é muito ‘fechadinha’.

5 – Entendem a escola particular como melhor: grande maioria almeja colocar os filhos em escola particular – demonstrando, mais uma vez, uma descrença na “coisa pública”.

Têm algumas pessoas que eu conheço que, por exemplo, queriam fazer faculdade, mas o máximo que conseguiram foi um curso técnico, e aí tipo elas se arrependem por não terem tentado, corrido atrás.

(Genêro Feminino, 17 anos, Branca – Faixa de Renda 1)

O ensino é bem melhor na particular. Meu neto estudava numa escola particular, só que ele saiu porque não tinha condições mais de pagar, mas se ele tives- se lá ainda, ele já estaria lendo (…) tem muita diferença do ensinamento (…) Porque eu acho que você está pagando você pode exigir e em escola pública você vai exigir de quem? Não pode exigir!

(Gênero feminino, 41 anos, negra – Faixa de renda 2)

EIXO TEMÁTICO III | RELIGIÃO E OS LIMITES DO ESTADO LAICO

Mil por cento! Se você não tiver essas duas coisas (Deus e Família) conciliadas, ao mesmo tempo, não dá muito certo não. Vai meio que ‘balangando’.. Você entendeu? Você tem que ter essa estrutura, essa fé. É o que te anima, cara, pra você enfrentar o dia a dia, os problemas do cotidiano.

(Gênero masculino, 50 anos, negro – Faixa de renda 3)

Tudo aquilo o que você me perguntou antes de família, lá na igreja é a verdadeira família: aquela te liga, que chega no domingo senta no chão almoça, janta, que fala dos problemas. Que se você estiver passando por um problema, uma situação difícil, ele vai, não meu irmão, a gente vai te ajudar. Vamos vê o que a gente faz, a gente vai te ajudar, se você estiver precisando de uma cesta básica todo mundo corre. Cada um traz um açúcar, um café, um exemplo, é isso, para mim família é isso: é a religião

(Gênero masculino, 41 anos, branco – Faixa de renda 2)

A religião cumpre três funções fundamentais:

1 – Fornece principal espaço de sociabilidade, que dá sentido de comunidade, de pertencimento e acolhimento, constituindo uma rede de apoio e solidariedade: destaca-se aqui a importância comunitária da religião na periferia. A carência de equipamentos gratuitos de lazer na periferia faz com que a programação das igrejas sirva como atraente para o tempo livre de nossos entrevistados.

2 – Acreditam que quanto maior a escolaridade melhor é o emprego: por isso, maioria demonstra vontade de voltar a estudar, fazer cursos técnicos, faculdade. Esse desejo é mais forte entre os entrevistados de meia idade (faixa dos 24 a 44 anos)

3 – Funciona como “selo de honestidade e idoneidade”: demonstra para os outros que você tem bons valores, que escolheu o caminho correto. Em bairros violentos, por exemplo, estar com a bíblia embaixo do braço os assegura crédito de confiança para a comunidade e para o poder público (polícia).

Te faz sempre ficar no caminho correto, não desviar do ca- minho as coisas tá difíceis se você não tiver Deus as coisas ficam mais difíceis ainda. Então, Deus sempre!

(Gênero masculino, 32 anos, negro – Faixa de renda 2)

Ia muito com minha avó, frequentava a pastoral da criança… tinha pintura, bingo, tinha festinhas… Eu ia muito!

(Gênero feminino, 19 anos, negra – Faixa de renda 2)

RELIGIÃO E OS LIMITES DO ESTADO LAICO

DO PONTO DE VISTA DOS VALORES, NÃO APARECEM DIFERENÇAS RELEVANTES ENTRE OS CRISTÃOS. DA MESMA FORMA, POUCOS SÃO OS QUE DEMONSTRAM PERCEBER DIFERENÇAS MARCANTES ENTRE AS RELIGIÕES…

1 – Apresentam uma prática menos ‘conservadora’ do que discurso associado às igrejas:

Entrevistados religiosos tem a dimensão do pecado e do que ‘é certo e errado’, mas aparentam certo nível de tolerância para com o que consideram desvios.

Diferente do que supõe o senso comum, surgem vozes em defesa da autonomia das mulheres, em defesa do respeito às várias identidades e orientações sexuais, entre outros. Jovens apresentam tendências ainda mais liberais que mais velhos.

2 – As diferenças entre as religiões não são fundamentais. Rotatividade entre as igrejas é alta: 

Entrevistados admitem migrar de Igreja sem constrangimento, demonstrando que há, de fato, relevância maior do papel organizativo das Igrejas em detrimento do conteúdo. Os entrevistados procuram sempre por espaços em que se sintam bem, acolhidos e confortáveis.

Ah, eu frequentava… Pra mim não tinha esse negócio de religião. Eu gostava de ir bastante na igreja, então eu já frequentei batista, adventista, evangélica…

(Gênero masculino, 27 anos, negro – Faixa de renda 2)

3 – Maior adesão ao neo-pentecostalismo tem relação com elementos organizacionais:

Nas igrejas neopentecostais se estabelecem relações mais próximas, menos mediadas. Todos acreditam que a conexão com Deus se faz de forma direta, íntima, individual e personalizada. A neopentecostais oferecem um ambiente de conhecimento e reflexão que favorece esta conexão.

Além disso, estas igrejas possuem uma rede de pastores e obreiros que tentam se colocar próximos e disponíveis para dar apoio aos fiéis e, com isso, adentram a casa e a vida das pessoas. Relatos dos católicos desenham uma igreja mais impessoal, menos íntima com menos conexão com a comunidade.

Fico mais tranquila, porque a pastora me ajuda a vigiar o facebook da minha filha.

(Gênero Feminino, 32 anos, branca, Faixa de Renda 1)

Na racionalização abstrata, vinculação entre Política e Religião é mal-vista!

Maioria se opõe à ideia de um líder religioso se candidatar a cargos políticos, assim como à discursos de políticos em espaços religiosos.

Inclusive citam pouquíssimo a política enquanto um dos assuntos tratados nas celebrações. Dizem que os lideres religiosos dão conselhos para a vida, falam assuntos ligados ao cotidiano, à família, ao equilíbrio, à orientação moral…

No entanto, posicionamento crítico em relação à ligação de Política e Religião se dá menos por um princípio de ‘laicidade’ do Estado, mas mais pelo medo de que a política “suje/contamine” os espaços religiosos: tratam com desconfiança quem se envolve com a política, como se fosse impossível estar nesse campo sem se render e participar da corrupção.

Por outro lado, alguns tendem a aprovar essa “mistura” pois homens religiosos poderiam moralizar os espaços políticos.

Entretanto, quando questionados a partir de situações concretas, a vinculação entre política e religião fica menos questionável.

Maioria não apresentaria resistência contundente em votar em políticos que o líder religioso indicasse ou em políticos que frequentam o mesmo espaço religioso que eles.

Mas não parece ser na essência um voto conservador: o voto religioso aparenta se orientar mais por uma relação de proximidade do que por um sentido/motivação ideológica conserva- dora. O voto é para uma pessoa que está ali, compartilhando, que está próximo, que tem algo em comum, alguma identidade. E, portanto, os neopentecostais ganham destaque pois proporcionam uma relação mais direta com a religião / menos mediada.

Acho que não tinha que se misturar. O político rouba muito, líder da igreja eles vão acabar pecando lá, roubando… a política tem muita sujeira assim.

(Gênero Feminino, negra, 21 anos – Faixa de renda 2)

Votei em alguns pastores, [porque] eu acho que eles não roubariam“

(Gênero feminino, branca, 36 anos – Faixa de renda 1)

Ainda sobre a religião, é importante destacar:

1 – Não apareceu, em nenhum perfil religioso, comportamentos completamente ‘acríticos’: todos apresentam criticidade em relação à fé cega e não levam a ferro e fogo a palavra do líder religioso, mas admitem que conhecem gente que se enganou com a monetarização da fé.

2 – A principal desconfiança aparece em relação a pedidos de dízimo e contribuição financeira muito ‘descarados’: funcionam inclusive como parâmetro para distinguir entre igrejas mais ou menos sérias dentro do universo neopentecostal.

Se eu der o dízimo, é um dinheiro que eu gasto no mercado, velho. Eu não vou dar o dízimo, eu vou dar um pouquinho que não vai me fazer falta. Mas também não vou dar pra igreja e comer ovo o mês inteiro. Entendeu? Eu dou a minha parte, eu dou a minha fé, mas não vem mandar eu dar 10% não. 10 % é muita coisa”

(Gênero feminino, branca, 36 anos – Faixa de renda 2)

EIXO TEMÁTICO IV | PERCEPÇÕES POLÍTICO-INSTITUCIONAIS

A política como ferramenta de mudança social está em processo de descrédito, chegando, em alguns casos, a ser até criminalizada:

A política institucional é ‘suja’, ‘cheia de gente mau caráter!’

Os políticos são vistos como simples usurpadores, que não cumprem com seus deveres em relação às necessidades dos cidadãos e, ainda, buscam somente a busca de vantagens pessoais.

Nesse sentido, a corrupção é indicada, de forma quase unanime, como sendo o principal problema do Brasil na atualidade, já que além de uma ser um mal em si, é também causa dos demais problemas existentes no país: desemprego, violência, péssima qualidade

Tem que jogar tudo no lixo e fazer tudo de novo, porque está tudo contaminado, tudo estragado!

(Gênero Feminino, 30 anos, branca – Faixa de renda 2)

A política é suja e gera revolta e desconforto falar sobre ela, porém, todos sabem que ela influencia em suas vidas, para o bem ou para o mal:

Justamente por dependerem do acesso a serviços públicos em seus cotidianos (transporte, escola, saúde, benefícios, programas e políticas sociais), maioria sabe que os governos, as decisões políticas e as políticas públicas influenciam em suas vidas.

Decisões erradas e gestões ruins podem gerar impactos mui- to negativos em suas vidas: inflação, aumento de preço etc…

Há quem cite como influência da política em suas vidas, apenas a alta cobrança de impostos.

DESMORALIZAÇÃO DA POLÍTICA

A solução passa por processos de:

1 – Moralização: Via tomada dos espaços por gente de caráter, boa, comprometida. A maioria entende que o ideal seria ter um partido único, composto pela reunião dos melhores e mais idôneos políticos das várias legendas e que funcionaria como “organização suprapartidária” – o que eliminaria brigas de poder e garantiria união em torno da meta de trabalhar pelo bem estar da população – já que não há diferenciação ideológica; já que não há conflito de classes. ‘Só precisa de gente do bem a fim de trabalhar’.

2 – Aplicação da eficiência do mercado ao Estado: Como tônica mais geral, a amostra parece desejar uma atuação mais integrada entre poder público e iniciativa privada em favor da coletividade – o que talvez abra portas para que discursos sobre parcerias e terceirizações soem mais atraentes.

Embora se conceda maior credibilidade ao mercado, não anula uma certa demanda pela presença do Estado como instituição auxiliar para a garantia de igualdade de oportunidades:

Alguns ‘direitos’ já estão cristalizados e não são negociáveis: o Estado é fundamental para reduzir desigualdades e garantir serviços básicos, como saúde e educação.

Políticas feitas pelo PT, Bolsa Família, em especial Prouni e FIES, são valorizadas e consideradas necessárias. No entanto, são vistas como insuficientes frente ao déficit na Educação; e falhas existentes, pois podem beneficiar quem não precisa – precisa de mais fiscalização para conter ‘injustiças’ (principalmente no caso do BF)

Há menos a presença de um neoliberalismo enraizado ou de um conservadorismo no sentido estrito e mais de um liberalismo particular das classes populares, que precisa ser melhor compreendido:

Tem a igualdade de oportunidades como ponto de partida e a defesa do mérito como linha de chegada.

Trata o mercado como instituição mais crível que o Estado, a esfera privada mais relevante que a pública e cultiva mais o individualismo que a solidariedade. Tem como valores prioritários o sucesso, a concorrência, o utilitarismo e mercantilização da vida.

Porém, reconhece a importância de um Estado eficaz em reverter impostos em serviços de qualidade e em reduzir desigualdades.

Eu acho que um primeiro passo, de repente é você usar o dinheiro do imposto, o dinheiro que o cidadão paga, para efetivamente você investir no país […] Eu acho que algumas coisas você precisa ter um tipo de imposto alto e pra outras nem tanto, mas independente se é o valor alto ou baixo esse valor tem que ser devolvido à sociedade.

Gênero Masculino, 30 anos, branco – Faixa de Renda 2)

Do mesmo modo que ocorre em outros temas, as percepções sobre as funções e responsabilidades dos partidos políticos no nosso sistema partidário também não são claras para a maioria:

Maioria entende que os partidos políticos servem para lançar candidatos e governar o país, mas poucos citam a luta por ideais em comum ou a construção de um projeto político com afinidade ideológica.

As nuances de posicionamentos entre eles não é clara e muitas vezes declare-se que não existem diferenças.

CONCLUSÕES

No imaginário da população não há luta de classes; o ‘inimigo’ é, em grande medida, o próprio Estado ineficaz e incompetente, abre-se espaço para o ‘libera- lismo popular’ com demanda de menos Estado.

A dimensão da vida pública é muito rarefeita e quase sempre a noção de “público” é tratada como sinônimo daquilo que é “de graça”. Nesse sentido, a própria relação com a esfera pública está mediada por interpretações mercantis.

Em muitos casos, a visão de mundo é formada se espelhando não entre aqueles que pertencem ao mesmo grupo, mas entre aqueles que pertencem ao grupo onde esses indivíduos almejam chegar, é fundamental observar os desejos e as expectativas futuras dessas pessoas.

A ascensão social está relacionada à coragem, ousadia e disciplina e é tratada como um resultado individual derivado da força de vontade. Muitas vezes isso significa estabelecer um sentimento de solidariedade mais estreito com os próprios emprega- dores do que com aqueles que partilham a mesma condição de classe. Nesse senti- do, a resiliência, mais do que a resistência é um valor positivo.

A lógica mercantil está presente mesmo na interpretação dos direitos trabalhistas e benefícios sociais. As pessoas confiam mais nos programas que ofertam imediata- mente recursos financeiros (Bolsa Família / Passe Livre) do que nas leis que orientam direitos.

Há uma busca por identificação com histórias de superação e sucesso, é nessa me- dida que figuras tão díspares como Lula, Silvio Santos e João Dória Jr. aparecem como exemplo. Em muitas circunstâncias a figura de Lula é admirada menos pelas politicas que o governo dele implementou, ainda que essa seja uma dimensão importante, e mais porque ele próprio é um bom exemplo de ascensão social.

Na trajetória e no desejo de ascensão os “estudos” e não necessariamente a edu- cação aparece como um elemento fundamental; de forma análoga a igreja aparece menos na sua dimensão teológica e mais como instituição de apoio para minimizar ou evitar o risco de seguir pelo caminho errado da desocupação e da criminalidade.

Voto religioso não é, estritamente, um voto conservador. Os valores religiosos neopentecostais podem se relacionar com elementos fundamentais organizativos da vida do trabalhador (meritocracia, teologia da prosperidade, etc), mas não são deter- minantes. Apresentam-se mais como identidade eletiva.

O “sucesso” neopentecostal se daria mais por questões organizacionais, seu papel acolhedor e de sociabilidade na comunidade do que por questões de conteúdo ideo- lógico. Política também é vínculo, acolhimento e identidade – as igrejas nas perife- rias proporcionam isso.

Atenção para o discurso que nega o ‘mérito’ ele é importante na construção da identidade. A dimensão da vida privada é central para a constituição da subjetividade do indivíduo. O campo democrático-popular precisa produzir narrativas contra-hegemônicas mais consistentes e menos maniqueístas ou pejorativas sobre as noções de indivíduo, família, religião e segurança.

Novas pesquisas: investigar mais o papel da religião e explorar mais a diferença sobre elas.

Este cenário de descrédito da política, compreensão do Estado como máquina ineficaz somada à valorização da lógica de mercado e a ideologia do mérito abrem espaços para candidatos e projetos como o do João Dória ‘um não político, gestor trabalhador que ascendeu e, por isso, não vai roubar’

MAS… entrevistados seguem acreditando em saída democráticas, falam em fortalecimento dos processos de transparência e participação. No processo de formação de opinião, as condições materiais de vida e do cotidiano são preponderantes.

[Fim da transcrição do relatório]

A INTERPRETAÇÃO DO ILISP

10 coisas fundamentais que você precisa aprender sobre a periferia para entender o Brasil

Marcelo Faria, Ilisp, 28/03/2017

O estado como principal inimigo dos indivíduos, ausência de relação de “exploração” entre patrões e empregados, rejeição aos impostos excessivos e entraves burocráticos, valorização do trabalho e esforço individuais como formas de ascensão social em detrimento de políticas estatais que põem em dúvida as capacidades pessoas (como as cotas), valorização do empreendedorismo e dos serviços oferecidos pelo mercado (como escolas privadas) em detrimento dos serviços estatais e valorização do âmbito privado (família e igreja) como base para a sociedade.

Parece ser apenas a visão defendida pelos liberais nas redes sociais e nos diversos espaços públicos, mas essa é a descrição das percepções e valores políticos na periferia de São Paulo, obtida por meio de uma pesquisa qualitativa feita, curiosamente, pela Fundação Perseu Abramo, ligada ao Partido dos Trabalhadores, na periferia da cidade de São Paulo.

O relatório final dessa pesquisa mostra um espetacular retrato do pensamento político e econômico dos moradores da periferia, onde a população é essencialmente capitalista e valoriza muito mais a iniciativa privada e individual do que a iniciativa estatal, vista como gratuita e de má qualidade. E possui observações tão fundamentais para entender o Brasil que separamos e analisamos dez delas para apresentar a você.

1 – As diferenciações na política institucional são irrelevantes

Sendo pessoas com uma rotina agitada e geralmente ocupada pelo trabalho, essa população pouco se importa com a polarização entre “esquerda” e “direita”. Na verdade, as palavras que limitam os campos políticos ou que são usadas de maneira pejorativa em disputas políticas (“reaça” e “coxinha”, por exemplo) não fazem parte do vocabulário. As nuances de posicionamento entre os partidos não são claras e muitas vezes consideram que os partidos “são todos iguais”.

Da mesma forma, pouco diferenciam entre as esferas federal, estadual e municipal, bem como entre os poderes legislativo e executivo, tratando tudo como “governo”. Por outro lado, cobram da prefeitura a solução para os problemas concretos da cidade e da região em que vivem (bailes funk, pontos de vendas de drogas, falta de zeladoria urbana, serviços estatais de má qualidade e falta de espaços de lazer estatais que, quando existem, são mal cuidados) enquanto vêem as questões mais macro e abstratas como responsabilidade da Presidência da República.

2 – Ninguém se importa com a retórica da esquerda

A retórica marxista da “luta de classes”, o ódio ao capitalismo, a repulsa ao mérito e os ataques constantes à família e à igreja são o exato oposto do que esse estrato da população defende.

Patrão e trabalhador são vistos como diferentes, mas não há uma visão de “exploração” do primeiro sobre o segundo: na verdade, ambos são vistos como estando no “mesmo barco” e não há conflito de interesses.

Mesmo os ideais coletivistas – tão caros à esquerda – praticamente não aparecem nas narrativas e, quando aparecem, restringem-se a entidades privadas como a família, a vizinhança e a igreja.

3 – O estado é considerado o principal inimigo dos indivíduos

Faria 1

[A imagem acima é do próprio relatório do PT: não publicamos os infográficos na transcrição acima do relatório, mas aqui sim, porque este diagrama em particular é fundamental para entender o artigo de Marcelo Faria]

O principal confronto na sociedade não é entre ricos e pobres, capital e trabalho ou corporações e trabalhadores, como a retórica de esquerda quer fazer crer. Na verdade, essa população percebe que o grande confronto se dá entre estado e indivíduos: todos são vítimas do estado que cobra impostos excessivos, impõe entraves burocráticos, gerencia mal e acaba por limitar ou sufocar a atividade das empresas.

No geral, tratam o mercado como mais crível do que o estado, sendo a esfera privada mais relevante do que a estatal e defendem mais iniciativas privadas atuando em favor da sociedade. Mesmo no caso dos programas estatais, há maior confiança nos programas que ofertam recursos financeiros imediatamente – como o Bolsa Família – e menos nas leis que “garantem direitos”.

Como definiu a própria pesquisa petista, é o liberalismo das classes populares.

4 – O mérito individual é mais importante do que as políticas estatais

A população da periferia não quer ser tratada como uma massa “amorfa” e incapaz chamada “pobres”. Pelo contrário, essa população deseja ter sua individualidade reconhecida, organizando sua vida em busca de melhores condições de vida.

Por isso mesmo, rejeitam as políticas estatais que entram em confronto com a conquista por meio do mérito pessoal, como as cotas; e valorizam figuras que “vieram de baixo” e cresceram por mérito próprio como João Doria Jr., Lula e Silvio Santos. Mesmo Lula é admirado mais por ser um exemplo de ascensão social do que pelas políticas que implantou, abrindo espaço, de acordo com a própria pesquisa petista, para políticos que valorizem mais o mercado e o mérito enquanto têm a mesma trajetória de ascensão social como João Doria Jr.

No mesmo sentido, valorizam muito o trabalho e o esforço individuais para superar as barreiras. Nada é intransponível. Como disse um dos entrevistados: “Se você não tem o esforço e não se ajuda, Deus não vai te ajudar, não vai cair do céu”.

5 – O empreendedorismo é altamente valorizado

O empreendedorismo é visto como uma forma de “ser dono do próprio nariz” e não “dever a ninguém”, além de estar associado às histórias de ascensão social bem-sucedidas. Muitos dos trabalhadores do mercado informal ou autônomos se auto-definem como empreendedores.

Dessa forma, o estado é visto como principal empecilho ao empreendedorismo graças ao excesso de burocracia e altos impostos.

Nas palavras dos próprios entrevistados: “Eu queria um negócio de vender batata frita, a casa da batata frita… Eu gostaria de começar por aí, não trabalhar pros outros, mas pra mim mesma!”; “A gente pensa assim: sou um cara ambicioso, estou com a faca e o queijo na mão, no caso esse empreendimento ai tem tudo para dar certo, porque não tentar?”.

6 – A família – e não o estado – é vista como solução para os problemas da sociedade

A família é vista como a principal base e solução para os problemas individuais e coletivos, sendo o “tudo, é o que faz valer a pena“, “o porto seguro, o que mantém a gente na linha“. A família é vista como a base para a construção de uma sociedade mais correta, sem violência, sem corrupção, mais desenvolvida, com pessoas de caráter e honestas.

Dessa forma, a crise da sociedade não é um problema estrutural em que o estado deve se envolver, mas de ordem individual, resolvida por meio da educação no âmbito da família.

Nas palavras dos próprios entrevistados: “Família é base de tudo! A família é alicerce para você ser alguém na vida!”; ” Na sociedade, (a família) não está sendo muito importante, né? As pessoas não estão valorizando mais a família como deve ser valorizada”.

7 – A escola desempenha um papel fundamental – e se for privada, melhor ainda

A escola é considerada a chave para ser “alguém na vida”, é o primeiro passo numa trajetória: aqueles que estudam e se dedicam conquistarão melhores empregos, melhores bens e terão um “lugar no mundo”. A grande maioria almeja colocar os filhos em escolas particulares, mostrando novamente a descrença no serviço estatal.

Nas palavras de uma das entrevistadas: “O ensino é bem melhor na particular. Meu neto estudava numa escola particular, só que ele saiu porque não tinha condições mais de pagar, mas se ele tivesse lá ainda, ele já estaria lendo (…) tem muita diferença do ensinamento (…) Porque eu acho que você está pagando você pode exigir e em escola pública você vai exigir de quem? Não pode exigir!”

8 – Além da família, outra entidade privada é considerada fundamental: a igreja

A religião cumpre três funções fundamentais na vida dos moradores da periferia: fornecer o principal espaço de sociabilidade, pertencimento e acolhimento, constituindo uma rede de apoio e solidariedade comunitária; atuar como selo de honestidade e idoneidade, demonstrando para os demais que você está no caminho correto; e atuar como base estrutural, junto com a família, deixando a vida menos difícil.

Nas palavras dos entrevistados: “Se você não tiver essas duas coisas (Deus e Família) conciliadas, ao mesmo tempo, não dá muito certo não. (…) Você tem que ter essa estrutura, essa fé. É o que te anima, cara, pra você enfrentar o dia a dia, os problemas do cotidiano.”; “Na igreja é a verdadeira família: aquela te liga, que chega no domingo senta no chão almoça, janta, que fala dos problemas. Que se você estiver passando por um problema, uma situação difícil, ele vai, não meu irmão, a gente vai te ajudar. Vamos vê o que a gente faz, a gente vai te ajudar, se você estiver precisando de uma cesta básica todo mundo corre. Cada um traz um açúcar, um café, um exemplo, é isso, para mim família é isso, é a religião.”; “Te faz sempre ficar no caminho correto, não desviar do caminho as coisas tá difíceis se você não tiver Deus as coisas ficam mais difíceis ainda.”

A pesquisa salienta também que há certo nível de tolerância para o que poderiam ser considerados “desvios” na ótica religiosa, revelando certa flexibilidade em relação aos dogmas das igrejas, como no caso do respeito e aceitação das diferentes orientações sexuais.

9 – A vinculação entre política e religião não é bem vista

Líderes religiosos que se candidatam a cargos políticos e discursos políticos em espaços religiosos não são bem vistos pela maioria por medo de que a política “contamine” os espaços religiosos, como se fosse impossível entrar na política sem se render e participar da corrupção. Outros, entretanto, acreditam que os homens religiosos podem moralizar os espaços políticos.

Por outro lado, a maioria não apresenta resistência ao voto em políticos que o líder religioso indique ou que frequentam o mesmo espaço religioso, havendo mais uma identificação com aqueles que têm algo em comum com a comunidade do que por um aspecto ideológico ou religioso.

Nas palavras dos entrevistados: “Acho que não tinha que se misturar. O político rouba muito, líder da igreja eles vão acabar pecando lá, roubando (…) a política tem muita sujeira assim.”; “Votei em alguns pastores, (…) acho que eles não roubariam”.

10 – Todos odeiam os políticos

A política institucional é vista com descrédito e considerada “suja” e “cheia de mau caráter”. Os políticos são vistos como aqueles que não cumprem seus deveres em relação às necessidades dos cidadãos e buscam somente vantagens pessoais. Além disso, a corrupção é vista como o principal problema do Brasil, não apenas pelo roubo em si, mas como causadora dos demais problemas do país.

Essa população entende que as decisões políticas influenciam suas vidas e gestões políticas ruins trazem impactos negativos em suas vidas como inflação, aumento de preços (carestia), serviços estatais de má qualidade, alta cobrança de impostos, entre outros.

Nas palavras de um dos entrevistados: “Tem que jogar tudo no lixo e fazer tudo de novo, porque está tudo contaminado, tudo estragado!”.

Conclusões

De acordo com a pesquisa petista, no imaginário da população da periferia paulistana não há luta de classes e, em grande medida, o próprio estado é o principal inimigo, numa visão de liberalismo popular com a demanda por menos estado, instituição vista como prestadora de serviços de má qualidade.

Apesar da pesquisa não ter sido realizada em outras cidades do país, é razoavelmente provável que o pensamento na periferia das cidades, onde está a maioria da população brasileira, seja bastante similar ao apontado por esta pesquisa.

Assim sendo, a pesquisa exorta aqueles que a esquerda em geral a “evitar o discurso que nega o mérito” e “produzir narrativas menos maniqueístas ou pejorativas sobre as noções de indivíduo, família, religião e segurança”. Certamente veremos isso acontecendo nos próximos meses.

Resta, portanto, uma conclusão: a periferia – a ampla maioria da população – é liberal. E um questionamento: o que falta para que tenhamos um Brasil liberal?

[Fim da transcrição do artigo]

Algumas considerações sobre o liberalismo realmente inexistente e a pesquisa da Fundação Perseu Abramo

Para começar pelo final. O fato das pessoas criticarem o Estado (o sistema político, mais propriamente – e com razão, pelos motivos que todos sabemos), não as torna liberais (não, pelo menos, liberais em termos políticos). Essas ideias, que aparecem na pesquisa, de Deus (na verdade de religião, ou melhor, de igreja), família e escola e até de partido único (esta última conexa a um emocionar que não convive bem com o conflito), fazem parte, vale dizer, da “programação da Matrix” (que é conservadora), não de uma visão do mundo que tenha a liberdade como sentido da política ou dos modos de regulação de conflitos (o que seria de fato liberal, em termos políticos). O fato dos proles (estou usando o termo empregado por George Orwell na distopia 1984) pensarem assim indica apenas uma espécie de epidemia (ou pandemia), ou seja, uma generalizada infecção por malwares da sociedade de controle (acordes ao padrão civilizatório patriarcal). Não há nada de promissor aqui, do ponto de vista da democracia (palavra que Marcelo Faria não emprega uma vez sequer no seu artigo: para quê, não é mesmo?)

Faria, do Ilisp, pinça do relatório as partes que afirmam a oposição entre indivíduo e Estado, entre privado e estatal, ou seja, aquelas oposições de manual do pensamento liberal-conservador. E força a mão ao dizer que “o empreendedorismo é altamente valorizado” (o relatório não diz isso e mesmo que dissesse seria necessário fazer a distinção entre empreendedorismo de necessidade – ou como inconformidade com baixos salários e com dinâmicas feitoriais de trabalho – e empreendedorismo como opção, vocação ou orientação de vida). E força a barra ao detectar um suposto “liberalismo popular”, quando, na verdade, o que transparece é o velho e bem conhecido conservadorismo dos excluídos. E, para rematar, erra feio ao concluir que “a periferia – a ampla maioria da população – é liberal”. Não é. E não é, nem mesmo, nos marcos estritos do liberalismo econômico.

Como já mostrei no artigo Cartografando a direita, não há praticamente liberais, no sentido político do termo, no Brasil. Há, sim, conservadores e, até, alguns destacados liberais-conservadores, mas os que se dizem liberais são liberais em termos econômicos e, não raro, bastante iliberais em termos políticos e em termos de valores e costumes.

Sim, no Brasil o liberalismo como força social é inexpressivo e como corrente de pensamento é irrelevante. Basta ver que os que se dizem liberais por aqui são, via-de-regra, trumpistas, preocupados com questões esdrúxulas como o direito de portar armas nas ruas (como se isso fosse defesa efetiva, em termos de segurança pública ou como se estivéssemos nos Estados Unidos do século 19, fundando a National Rifle Association, delirando com os editores do Army and Navy Journal e com uma turminha de militares com pretensões políticas, sobre a necessidade de defender a democracia – na verdade, o regime republicano, o que não é a mesma coisa – contra eventuais golpistas que pretendessem tomá-la de assalto), quando não preocupados com o gayzismo ou com alunos usando saias nas escolas. E os que não se dizem liberais, quer dizer, os estatistas de esquerda, os socialistas (como os petistas e seus aliados ideológicos) que combatem os que imaginam que sejam liberais (e que, na verdade, são liberais em termos econômicos e conservadores em termos políticos e culturais), desgraçadamente também são… conservadores (como já mostrei no artigo linkado acima).

Não, os habitantes das periferias de São Paulo (ou de qualquer outra periferia brasileira) que ganham até 5 salários mínimos, não engrossam uma força social liberal só porque estão descontentes com o sistema político. Essas pessoas não têm valores liberais e sim conservadores (posto que a cultura dominante – que coloniza suas consciências – é conservadora mesmo: a pesquisa não perguntou se eles são favoráveis à pena de morte, a redução da maioridade penal, a violação das normas e procedimentos que caracterizam o Estado democrático de direito para fazer justiça rápida, mas se perguntasse obteria respostas que não são tão difíceis assim de imaginar).

O artigo do Ilisp não afirma claramente, mas os que se dizem de direita no Brasil têm a mania de repetir a bobagem de que o povo é de direita. A pesquisa do PT mostra que as pessoas pobres e as mais pobres não estão nem aí para essa distinção ideológica entre esquerda e direita. Mas os que se dizem de direita devem achar que elas são de direita, só não sabem que são. Lembra um pouco aquela metafísica marxista segundo a qual o proletariado tem uma consciência – em si, mas não para si -, ou seja, uma consciência (que tem, mas não sabe que tem) de que é a classe revolucionária, aquela cujos interesses históricos particulares, uma vez realizados, atendem ao interesse geral da sociedade (só mesmo uma metafísica seria capaz de “explicar” como particularismos se universalizam, num toque de mágica, quando uma classe estabelece seu domínio – sua hegemonia ou supremacia – sobre as demais).

Deixando, porém, de lado, o injustificado assanhamento conservador com a pesquisa, é bom reconhecer que seus resultados são preocupantes do ponto de vista da democracia. O problema, sob essa perspectiva, não é o superavit e sim o deficit de liberais (em termos políticos) entre os mais pobres (e se pesquisa semelhante fosse feita em outras camadas da população, entre os menos pobres e até entre os mais ricos e os menos ricos), ou seja, de liberais que assumam a democracia como um valor e que defendam a continuidade do processo de democratização do Estado, da sociedade e do padrão de relação entre Estado e sociedade. Repetindo, o problema revelado pela pesquisa não é a existência de liberais nas camadas periféricas da população e sim a falta deles – o que é um indicador do amplo, profundo, gigantesco analfabetismo democrático reinante.

 

 

 

450 Comments

Leave a Reply
  1. I know this web page offers quality dependent articles
    and extra information, is there any other web site which presents these things in quality?

  2. Hello there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading through your blog posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects?
    Many thanks!

  3. If some one wishes to be updated with most up-to-date technologies
    therefore he must be pay a quick visit this website and be up
    to date everyday.

  4. Hey there! Someone in my Myspace group shared this website with
    us so I came to give it a look. I’m definitely
    enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting
    this to my followers! Terrific blog and wonderful design and style.

  5. I got this web page from my pal who told me concerning this site and
    at the moment this time I am browsing this site and reading very informative
    posts here.

  6. Thank you for another magnificent post. Where else could anybody get that type of information in such an ideal manner
    of writing? I’ve a presentation next week,
    and I’m on the search for such information.

  7. I just like the helpful info you supply to your articles.
    I’ll bookmark your weblog and test again right here
    frequently. I’m rather certain I’ll be informed lots of new stuff proper here!

    Best of luck for the following!

  8. Hi there! I just wanted to ask if you ever have any
    problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and
    I ended up losing months of hard work due to no data backup.
    Do you have any solutions to prevent hackers?

  9. Undeniably imagine that that you stated. Your favourite justification appeared to be on the internet the
    simplest thing to keep in mind of. I say to you, I certainly get
    annoyed at the same time as folks consider issues that they just don’t understand
    about. You controlled to hit the nail upon the top and also outlined out
    the whole thing with no need side-effects , other folks can take a
    signal. Will probably be back to get more. Thank you

  10. Its not my first time to pay a visit this web page, i am visiting this website dailly and get good information from here daily.

  11. I am extremely impressed with your writing skills as well as with the
    layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it
    yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one these days.

  12. Hi! I could have sworn I’ve visited this blog before but after looking at some of
    the posts I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly pleased I
    came across it and I’ll be book-marking it and
    checking back regularly!

  13. You’ve made some good points there. I checked on the net to learn more about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  14. I really like what you guys are up too. Such clever work and coverage!
    Keep up the great works guys I’ve included you guys to blogroll.

  15. You’re so interesting! I do not suppose I’ve read through anything like this before.
    So great to discover somebody with a few genuine thoughts on this issue.

    Really.. thank you for starting this up. This site
    is one thing that is required on the web, someone with a bit
    of originality!

  16. I am really loving the theme/design of your site. Do you ever run into any web
    browser compatibility issues? A number of my blog audience have
    complained about my site not working correctly in Explorer but looks great in Opera.

    Do you have any suggestions to help fix this issue?

  17. You could definitely see your skills within the work you write.
    The world hopes for more passionate writers like
    you who aren’t afraid to mention how they believe. Always
    follow your heart.

  18. I love what you guys tend to be up too. Such clever work and reporting!
    Keep up the amazing works guys I’ve added you guys to my own blogroll.

  19. Hello, I do think your blog might be having internet browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it’s got some overlapping issues.
    I simply wanted to give you a quick heads
    up! Other than that, excellent blog!

  20. It’s going to be finish of mine day, however before end I am reading this great
    piece of writing to increase my knowledge.

  21. I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good.
    I don’t know who you are but certainly you are
    going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

  22. Hello, Neat post. There is a problem together with your site in web explorer, could test this?

    IE nonetheless is the marketplace leader and a huge portion of folks will miss your fantastic writing because of this problem.

  23. Thanks for your personal marvelous posting!
    I actually enjoyed reading it, you could be a great
    author. I will remember to bookmark your blog and will come back
    someday. I want to encourage yourself to continue your great writing, have a nice morning!

  24. hello!,I really like your writing very much! proportion we
    communicate more approximately your post on AOL?
    I need a specialist in this space to unravel my problem.

    Maybe that’s you! Having a look forward to peer you.

  25. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable info to work on. You’ve done
    an impressive job and our whole community will be thankful to you.

  26. Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any suggestions
    on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for
    a while but I never seem to get there! Many thanks

  27. Whats up very nice site!! Guy .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your site and take the feeds additionally?
    I am happy to search out so many helpful information here in the post, we want develop extra strategies on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  28. Great article! That is the kind of info that are supposed
    to be shared across the internet. Shame on the search engines for now not positioning this publish higher!

    Come on over and visit my site . Thanks =)

  29. wonderful put up, very informative. I ponder why the other experts of
    this sector do not realize this. You must
    proceed your writing. I am confident, you have a great readers’ base already!

  30. Admiring the hard work you put into your site and in depth
    information you present. It’s great to come across a blog every once
    in a while that isn’t the same out of date rehashed material.
    Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m including
    your RSS feeds to my Google account.

  31. You can certainly see your skills in the work you write.
    The world hopes for even more passionate writers such
    as you who aren’t afraid to say how they believe. Always go
    after your heart.

  32. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as
    though you relied on the video to make your point.
    You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your
    site when you could be giving us something informative to read?

  33. That is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere.

    Brief but very precise information… Thank you for sharing this one.
    A must read article!

  34. Aw, this was a really good post. Spending some time and actual
    effort to make a superb article… but what can I say… I hesitate a whole lot and never seem to get anything done.

  35. Hi, Neat post. There’s a problem with your website in web
    explorer, might check this? IE nonetheless is the market chief and a huge portion of other folks will leave out your
    wonderful writing because of this problem.

  36. Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re
    just extremely great. I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you are
    stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still
    care for to keep it wise. I can’t wait to read far
    more from you. This is really a wonderful website.

  37. Admiring the time and energy you put into your website and detailed information you offer.
    It’s nice to come across a blog every once in a while
    that isn’t the same out of date rehashed information. Wonderful read!
    I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  38. I just like the valuable information you provide on your articles.
    I’ll bookmark your weblog and check once more right here frequently.
    I am reasonably sure I’ll learn lots of new stuff right right here!

    Best of luck for the following!

  39. My brother suggested I might like this web site.
    He used to be entirely right. This put up actually made
    my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for
    this info! Thanks!

  40. Fantastic beat ! I would like to apprentice whilst you amend your
    web site, how can i subscribe for a blog site? The account
    helped me a applicable deal. I have been a little bit familiar
    of this your broadcast offered vivid clear idea

  41. Greetings from Ohio! I’m bored to tears at work so I decided to check
    out your website on my iphone during lunch break.
    I enjoy the knowledge you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how quick your blog loaded on my cell phone ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, very good blog!

  42. Can I simply say what a comfort to find a person that actually knows
    what they are discussing over the internet. You actually
    realize how to bring an issue to light and make it important.
    More and more people must look at this and
    understand this side of your story. I was surprised
    you are not more popular since you most certainly have the gift.

  43. Howdy! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.

    Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty
    quick. I’m thinking about setting up my own but I’m not
    sure where to start. Do you have any ideas or suggestions?
    Thanks

  44. I don’t even know the way I ended up right here, but I thought
    this submit was great. I don’t realize who
    you’re however definitely you’re going to a well-known blogger if you are not already.
    Cheers!

  45. My brother recommended I would possibly like this blog.
    He was totally right. This submit actually made my day.
    You can not believe just how a lot time I had spent for this information! Thanks!

  46. Thanks for the auspicious writeup. It in reality used to be
    a leisure account it. Look advanced to more added
    agreeable from you! However, how could we be in contact?

  47. Pretty section of content. I just stumbled upon your web
    site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently fast.

  48. What’s up it’s me, I am also visiting this site
    daily, this site is in fact good and the viewers are actually sharing
    fastidious thoughts.

  49. Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am encountering issues with your RSS.
    I don’t know why I cannot join it. Is there anybody else having identical RSS
    issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond?

    Thanks!!

  50. This is the perfect web site for anyone who wishes to find out about
    this topic. You realize so much its almost hard to
    argue with you (not that I actually would want to…HaHa).
    You certainly put a brand new spin on a topic which has been discussed for a long time.
    Great stuff, just excellent!

  51. hi!,I love your writing so so much! percentage we keep up
    a correspondence more approximately your post on AOL?

    I require a specialist on this area to unravel my problem.
    Maybe that’s you! Taking a look forward to look
    you.

  52. Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear
    and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

    She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I
    had to tell someone!

  53. That is really interesting, You are an overly professional
    blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your fantastic post.
    Additionally, I’ve shared your site in my social networks

  54. This design is steller! You definitely know how to
    keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job.
    I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.
    Too cool!

  55. You could certainly see your enthusiasm in the work
    you write. The sector hopes for even more passionate writers such as you who aren’t afraid to mention how they believe.
    At all times go after your heart.

  56. Right here is the right site for anybody who would like to find out about this topic.
    You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not
    that I really would want to…HaHa). You definitely put a brand
    new spin on a topic that has been discussed for many years.
    Wonderful stuff, just great!

  57. Hey I am so thrilled I found your blog page, I really found you
    by mistake, while I was searching on Yahoo for
    something else, Nonetheless I am here now and would just like to
    say thanks a lot for a incredible post and a all round interesting blog (I
    also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I have bookmarked it and also included
    your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the awesome jo.

  58. Hello! I could have sworn I’ve been to this site before but after checking
    through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it
    and I’ll be bookmarking and checking back frequently!

  59. Hey there! This is kind of off topic but I need some advice
    from an established blog. Is it difficult to set up
    your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast.
    I’m thinking about making my own but I’m not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions?
    Many thanks

  60. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive a
    40 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad
    is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely
    off topic but I had to share it with someone!

  61. Hello There. I discovered your weblog the usage of msn. This
    is an extremely neatly written article. I’ll make sure
    to bookmark it and return to read extra of your useful info.
    Thank you for the post. I’ll definitely return.

  62. Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on.
    Any tips?

  63. Hi! I’ve been reading your site for some time now and finally
    got the courage to go ahead and give you a shout out from Kingwood Tx!
    Just wanted to say keep up the good work!

  64. Incredible! This blog looks exactly like my old one! It’s on a totally different subject but it has pretty much the
    same page layout and design. Outstanding choice of colors!

  65. Viagra Y El Embarazo [url=http://buyizot.xyz/buy-accutane-cheap.php]Buy Accutane Cheap[/url] Levitra Costco Comment Durer Plus Longtemps [url=http://cial5mg.xyz/order-cialis-online-usa.php]Order Cialis Online Usa[/url] Cialis 10mg Rezeptfrei Bestellen Hvor Kjope Propecia [url=http://cialbuy.com]cialis[/url] Cialis 10g Commande Cialis En France [url=http://deltas.xyz/deltasone-online.php]Deltasone Online[/url] Balding Propecia Approved Peut Acheter Kamagra Pharmacie [url=http://buystrat.xyz/fast-delivery-strattera.php]Fast Delivery Strattera[/url] Cuanto Vale Cialis Amoxicillin Invention [url=http://buyzol.xyz/ordering-zoloft-online.php]Ordering Zoloft Online[/url] Pyridium Order Now In Internet Comprar Propecia Sin Receta [url=http://cial1.xyz/generic-cialis-usa.php]Generic Cialis Usa[/url] Farmacia Kamagra Vendita Levitra Tadalafil [url=http://bestindonline.xyz/buy-propranolol-online-usa.php]Buy Propranolol Online USA[/url] Fedex Isotretinoin Tablet Cheap Amoxil Trimox Generic Amoxicillin [url=http://buykama.xyz/buy-kamagra-usa.php]Buy Kamagra Usa[/url] How To Find Zoloft Propecia Nioxin Scalp Therapy [url=http://zithro.xyz/purchase-zithromax.php]Purchase Zithromax[/url] Site Officiel Vente Cialis

  66. Hey there I am so glad I found your website, I really found you by mistake, while I was looking on Askjeeve for something else, Anyways I am
    here now and would just like to say thanks for a
    marvelous post and a all round entertaining blog (I also
    love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but
    I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read
    a lot more, Please do keep up the excellent b.

  67. With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My blog
    has a lot of exclusive content I’ve either written myself
    or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any methods to help protect against
    content from being stolen? I’d certainly appreciate it.

  68. Great site you have here but I was wanting to know if you knew of any forums that cover the same topics talked about in this article?

    I’d really love to be a part of online community where I can get suggestions from other knowledgeable individuals that share the same interest.

    If you have any recommendations, please let me know.
    Bless you!

  69. 899824 207324Previously you need to have highly effective internet business strategies get you started of acquiring into topics suitable for their web-based organization. educational 358678

  70. I believe what you said was actually very logical.
    However, what about this? what if you added a little information? I mean, I don’t want to tell you
    how to run your blog, but what if you added something
    that makes people desire more? I mean O liberalismo realmente inexistente e a pesquisa da
    Fundação Perseu Abramo – DAGOBAH is a little vanilla.

    You might look at Yahoo’s home page and see how they write post headlines to get viewers to click.
    You might add a video or a pic or two to grab people
    excited about what you’ve written. In my opinion, it
    would bring your posts a little bit more interesting.

  71. Hey there terrific blog! Does running a blog such as this require a lot of work?
    I have very little expertise in programming but I had been hoping to start
    my own blog soon. Anyway, if you have any recommendations or tips for new blog owners please share.
    I understand this is off subject nevertheless I just had
    to ask. Many thanks!

  72. buy accutane in the uk [url=http://levicost.com]no prescription needed for levitra[/url] What Does Cialis For Daily Use Cost 105 Drugsbroker [url=http://viacheap.com]viagra[/url] Hydrochlorothiazide 25mg Direct Propecia En Ligne Canada [url=http://cial40mg.com/order-generic-cialis.php]Order Generic Cialis[/url] Cialis Online Bestellen Schnell Legally Progesterone Menopause Cheap In Australia Shop Online [url=http://cialbuy.com]cialis[/url] Levitra. Brand Name Bayer.. 20 Mg. Cephalexin 500 Mg Dosages Tev [url=http://where-can-i-buy-kamagra.kamagorder.com]Where Can I Buy Kamagra[/url] Direct Dutasteride Enlarged Prostate Without Perscription Internet Finistride 1mg Uk No Prescription [url=http://viaprices.com]viagra[/url] Propecia Value Baclofene Canada [url=http://order-cheap-viagra.viasample.com]Order Cheap Viagra[/url] Cialis Generit Viagra Kamagra Gut [url=http://levitra-cheapest-price.levitab.com]Levitra Cheapest Price[/url] Cellulitis Amoxicillin Cialis 5mg Tabletten [url=http://dprixe.com]over seas orders for vardenafil[/url] Cost For Cialis From Walmart 165 Amoxicillin Std Dosage [url=http://viacheap.com]viagra[/url] Discount Amoxicilina Betalaktam For Sale Free Shipping Pharmacy Zithromax Abuse [url=http://cialbuy.com]cialis online[/url] Indian Pharmacy Online Symptoms From Amoxicillin [url=http://leviusa.com]levitra online order[/url] Finax Generic Propecia Donde Puedo Comprar Redustat Orlistat [url=http://by-cheap-viagra.viasample.com]By Cheap Viagra[/url] Compra De Viagra En Madrid Canadianmeds 24hr [url=http://order-kamagra-online-usa.kamagorder.com]Order Kamagra Online Usa[/url] Zithromax Lawsuits Mentat [url=http://inderal.ccrpdc.com/propranolol-price.php]Propranolol Price[/url] Precio Comprar Propecia Finasteride Generico Levitra In Svizzera [url=http://newisotretinoin.com/buy-decutan.php]Buy Decutan[/url] Comprar Cialis Online En Madrid O Trovare Kamagra Economici [url=http://get-cheap-cialis-online.cial5mg.com]Get Cheap Cialis Online[/url] Cialis 10 Mg Tabletas Cialis 5mg Gunstig Kaufen [url=http://buy-priligy.prilipills.com]Buy Priligy[/url] Buy Levothyroxine Without Prescription Does Amoxicillin Kill Staph [url=http://generic-cialis-usa.cial5mg.com]Generic Cialis Usa[/url] Amoxicillin Clavum Levitra Efectos En Jovenes [url=http://cialis-online-buy.cial5mg.com]Cialis Online Buy[/url] Levitra Il Migliore Priligy Dapoxetina Precio Mexico [url=http://buylevitraeufast.com/levitra-low-cost.php]Levitra Low Cost[/url] Ivermectin Cost In India Meds From India [url=http://cialusa.com]cheap cialis[/url] Amoxil Effets Amoxicillin Induced Rectal Impaction [url=http://cialusa.com]cialis online[/url] Prix Kamagra En Algerie Amoxicillin And Creatine [url=http://dprixe.com]levitra from canada[/url] Priligy 30 Mg Vademecum Keflex For Dogs Ear Infection [url=http://propecorder.com]Buy Propecia[/url] Synthroid No Prescription Usa Propecia Ovulacion [url=http://propecia-tablets-uk.propecpills.com]Propecia Tablets Uk[/url] Viagra Online Pharmacy Reviews Cialis Generique Vente En France [url=http://levitra-20mg-price.buylevi.com]Levitra 20mg Price[/url] Propecia A Semana Santa Keflex And Strep Throat [url=http://cialbuy.com]cialis[/url] Keflex Doseage Strep Throat

  73. Appreciating the time and effort you put into your site and
    detailed information you offer. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed
    information. Fantastic read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  74. What’s Taking place i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively useful and it has aided me out loads.

    I am hoping to contribute & help different customers like its helped me.
    Good job.

  75. Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say wonderful blog!

  76. Excellent post. Keep posting such kind of info on your
    site. Im really impressed by your site.
    Hi there, You’ve done a great job. I will certainly digg it and
    for my part recommend to my friends. I am confident they’ll be
    benefited from this site.

  77. Its like you learn my thoughts! You appear to understand so much approximately this,
    such as you wrote the e book in it or something. I think that
    you simply can do with a few p.c. to drive the message house a bit,
    however other than that, this is great blog.
    An excellent read. I’ll certainly be back.

  78. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your web site provided us with valuable info to work on.
    You’ve done a formidable job and our whole community will be thankful to you.

  79. Undeniably imagine that which you stated. Your favourite justification seemed to be at the internet the simplest
    factor to understand of. I say to you, I certainly get irked while other
    people consider issues that they plainly
    do not understand about. You managed to hit the nail upon the highest and
    also defined out the entire thing without having side-effects
    , other people can take a signal. Will likely be again to
    get more. Thanks

  80. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you make this
    website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz reply as I’m looking to create my own blog and would like to know where u got this from.
    thanks a lot

  81. Great blog you have here.. It’s difficult to find high-quality writing
    like yours nowadays. I seriously appreciate individuals like you!
    Take care!!

  82. If you are going for most excellent contents like me,
    simply pay a quick visit this web site daily as it presents quality contents, thanks

  83. Howdy! I could have sworn I’ve visited this website before
    but after browsing through a few of the posts I realized
    it’s new to me. Regardless, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be bookmarking
    it and checking back regularly!

  84. Hi there, just became aware of your blog through Google, and
    found that it is truly informative. I am gonna watch out for brussels.
    I will be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from
    your writing. Cheers!

  85. Kamagra 100 Mg Saint [url=http://genericvia.com/cheap-viagra-pills.php]Cheap Viagra Pills[/url] Side Effects Of Cialis Online Pharmacy With Overnight Delivery [url=http://sildenafil-20mg.viasample.com]Sildenafil 20mg[/url] Where To Purchase Amoxicilina Amoxicillin For Dogs [url=http://leviprix.com/purchasing-levitra.php]Purchasing Levitra[/url] Order Propecia Online Usa Home Remedies For Erection [url=http://best-viagra-online.via100mg.com]Best Viagra Online[/url] Amoxicillin For Urinary Tract Infections Cialis Farmacie Online [url=http://newisotretinoin.com/accutane-80mg.php]Accutane 80mg[/url] Buy Meloxicam Cialis One Day Terapia [url=http://viacheap.com]viagra online prescription[/url] Viagra No Perscribtion Cod Generic Isotretinoin Direct Discount Amex Accepted [url=http://cial40mg.com/brand-cialis.php]Brand Cialis[/url] Propecia Minoxidil Androgenetic Alopecia Its a lesson Dwight Graham learned the hard way after taking out three other loans from companies that the DOB cant go after. [url=http://quickloannow24.com]online bank[/url] Processing Fee Total Interest Payable Log in to MoneySmart.Drugstore Europa [url=http://brandcial.com/cialis-online-prices.php]Cialis Online Prices[/url] Mountainwest Apothecary Viagra Cialis Per Le Donne [url=http://cialbuy.com]cialis[/url] How To Buy Elocon Website Direct Pharmacy Isotretinoin usa price quick shipping [url=http://levicost.com]buy vardenafil 40 mg online[/url] Generico De Priligy Furosemide Pharmacy Pitampura India [url=http://brandcial.com/cialis-online-cs.php]Cialis Online Cs[/url] Cheap Prescription Prices Amoxicillin And Bleeding [url=http://genericvia.com/viagra.php]Viagra[/url] Laboratoire Lilly Cialis Cialis Glicemia [url=http://buylevitraeufast.com/price-of-levitra.php]Price Of Levitra[/url] Cialisextense Propecia Caracas [url=http://buylevitraeufast.com/buy-cheap-levitra.php]Buy Cheap Levitra[/url] Cheapeast Generic Hydrochlorothiazide Secure Get Mastercard On Line Shigru [url=http://bestlevi.com/buy-levitra-vardenafil.php]Buy Levitra Vardenafil[/url] Female Viagra Uk Online Componentes Del Viagra [url=http://levipill.com/levitra-pills.php]Levitra Pills[/url] Kamagra Oral Jelly 25 Acheter Cialis En Securite [url=http://cialusa.com]cialis[/url] Discount Cheapeast Cod Bentyl Medicine Online Shop With Free Shipping Cialis Generico Roma [url=http://staminamen.com/order-cialis-online-usa.php]Order Cialis Online Usa[/url] Viagra For Sale In Houston

  86. Good day I am so happy I found your web site, I really found you by accident, while I was looking on Askjeeve for something else, Anyways I
    am here now and would just like to say thanks for a remarkable post and a all
    round entertaining blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to browse it all at the moment but I have book-marked it and also
    added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read
    much more, Please do keep up the excellent b.

  87. Great post. I was checking constantly this blog and I am
    impressed! Extremely helpful information specially the last part :) I care
    for such information a lot. I was seeking this certain info
    for a very long time. Thank you and good luck.

  88. Cialis Efectos Colaterales [url=http://bpdrugs.com/cialis-cost.php]Cialis Cost[/url] Synthroid 125 Mcg Usa Cialis Krampfe [url=http://levipill.com/levitra.php]Levitra[/url] Balding Propecia Viagra E Diabete [url=http://buylevitraeufast.com/mail-order-levitra.php]Mail Order Levitra[/url] Nolvadex Medicament Amoxicillin Liver Damage Reversible [url=http://costofvia.com/buy-real-viagra-online.php]Buy Real Viagra Online[/url] Buy now isotretinoin oratane Viagra Tipi [url=http://cheap-cialis-online.cial5mg.com]Cheap Cialis Online[/url] Buy Real Vigra Getting Toddler To Take Liquid Amoxicillin [url=http://cialusa.com]cialis[/url] Propecia Ganarpelo Dosing Amoxicillin In Humans [url=http://buy-dapoxetine-priligy-online.priliorder.com]Buy Dapoxetine Priligy Online[/url] Viagara Generic Popular Pills Online Buy Priligy Usa [url=http://cialcheap.com/cialis-online-cs.php]Cialis Online Cs[/url] Viagra Generic With Out Prescription Paroxetine 20mg No Prescription [url=http://bpdrugs.com/buy-online-cialis.php]Buy Online Cialis[/url] Buy Propecia England Zithromax Teeth [url=http://newisotretinoin.com/accutane-buy.php]Accutane Buy[/url] Buy Levitra Online Cheap Icd E [url=http://how-to-buy-cialis.tadalaf.com]How To Buy Cialis[/url] Most Reliable Canadian Pharmacies Bulk Cialas [url=http://genericvia.com/fast-shipping-viagra.php]Fast Shipping Viagra[/url] Sans Ordonnance Amoxicillin Pharmacie En Ligne En Suisse Generique No Priscription Generic Viagra [url=http://leviplus.com/affordable-levitra.php]Affordable Levitra[/url] Cialis 5mg Online Amoxicillin Tooth Infection Dose [url=http://leviplus.com/vardenafil-20mg.php]Vardenafil 20mg[/url] Preis Cialis 20 Mg 12 Renova Cream Price [url=http://costofvia.com/viagra-online-stores.php]Viagra Online Stores[/url] Vente Viagra Tunisie Viagra Duracion [url=http://cialcheap.com/where-to-buy-cialis.php]Where To Buy Cialis[/url] Cephalexin For Strep Throat For credit loan or. [url=http://easymoneyfast365.net]loans direct[/url] O.Amoxicilline Et Cephalosporines [url=http://cheap-cialis.BuyCial.com]Cheap Cialis[/url] Propecia Se Utiliza Antibiotics Fast Delivery To Uk [url=http://cheap-propecia-online.propecorder.com]Cheap Propecia Online[/url] Cheap Dutasteride Secure Ordering Drugs Store On Line Propecia Paypal Prescription [url=http://levicost.com]is it safe to buy levitra on line[/url] Addolorato Baclofene Cialis Cancer De Prostata [url=http://staminamen.com/cialis-online.php]Cialis Online[/url] Canine Cephalexin Photos Levitra Seguridad Social [url=http://cheap-viagra-sales.via100mg.com]Cheap Viagra Sales[/url] 5mg Of Propecia For Hair Loss Buy Alli In Other Country [url=http://brandcial.com/cialis-5mg.php]Cialis 5mg[/url] Propecia Coste Farmacia

  89. You actually make it appear really easy together
    with your presentation but I to find this matter to be actually one
    thing which I feel I would by no means understand. It kind of
    feels too complicated and very large for me. I am having a look ahead to your subsequent put up,
    I’ll try to get the cling of it!

  90. Cialis Zur Taglichen Einnahme [url=http://propecia.propecorder.com]Propecia[/url] Levothyroxine 75 Mcg Online Order Can You Buy Sildenafil Over The Counter [url=http://cialis-free-trial.BuyCial.com]Cialis Free Trial[/url] Costo Viagra Peru Propecia How To Apply [url=http://genericvia.com/viagra-online-online.php]Viagra Online Online[/url] Zithromax Dosage For Adults Diarrhea Amoxicillin 500 Mg [url=http://viaprices.com]viagra online[/url] Big Mountain Drugs Best Erectile Dysfunction Drugs [url=http://leviprix.com/levitra-order-online.php]Levitra Order Online[/url] Propecia Contraindicaciones Priligy Fachinformation [url=http://leviplus.com/order-levitra-online.php]Order Levitra Online[/url] Equivalent Medicine To Amoxicillin Online Pharmacies To Avoid [url=http://cialcost.com/cialis-cost.php]Cialis Cost[/url] Purchase Prednisone For Dogs Amoxil And Yeast Infestion [url=http://cialbuy.com]viagra cialis[/url] Cialis Soft Pas Cher Forum Cialis Ligne [url=http://viacheap.com]viagra online prescription[/url] Real Macrobid Fedex Shipping Viagra Professionalfromgermany [url=http://genericvia.com/generic-viagra-online.php]Generic Viagra Online[/url] Cialis 20mg Holland Colchicine From Canada [url=http://viasamples.com/viagra-online.php]Viagra Online[/url] Como Conseguir Viagra Sin Receta Cialis Generic [url=http://viacheap.com]viagra[/url] Cialis Tabletas 10 Mg Real Legally Progesterone Visa Accepted Medicine Overseas Cheapeast [url=http://viasamples.com/online-viagra.php]Online Viagra[/url] Doryx Low Price Levitra Listino [url=http://buying-cialis-online.cial5mg.com]Buying Cialis Online[/url] Cialis 20mg Levitra Comparaison Efectos Viagra Mujer [url=http://cialusa.com]cialis price[/url] Kamagra Oral Jelly At Cvs New Healthy Man Viagra Review [url=http://cheap-viagra-usa.via100mg.com]Cheap Viagra Usa[/url] Accutane 30 Mg Sales Effexor Discount Coupons [url=http://viaprices.com]viagra[/url] Levitra Without A Script Propecia Cost Prescription [url=http://generic-propecia-online.propecorder.com]Generic Propecia Online[/url] Does Cephalexin Contain Penicillin Viagra Costo 2013 [url=http://cialcheap.com/buy-tadalafil-online.php]Buy Tadalafil Online[/url] Legal Flagyl 400 Mg Online Cialis Contre Viagra [url=http://viasamples.com/viagra-online-blue.php]Viagra Online Blue[/url] Amoxicillin Dosage Upper Respiratory Propecia Cost Brand [url=http://viagra-100mg.viapill.com]Viagra 100mg[/url] Viagra E Metabolismo Achat Kamagra Caen [url=http://buylevitraeufast.com/levitra-brand-online.php]Levitra Brand Online[/url] Generic Propecia Best 250 Mg Of Amoxicillin For Feline [url=http://levipill.com/levitra-vardenafil.php]Levitra Vardenafil[/url] Priligy Argentina Venta Supremesuppliers [url=http://costofvia.com/viagra-online-online.php]Viagra Online Online[/url] Generic Cash On Delivery Doryx Best Website Online Store Achat Viagra Generic [url=http://internet-order-kamagra.kamagorder.com]Internet Order Kamagra[/url] Erfahrungen Mit Cialis Wirkung Cialis Et Effets Secondaires [url=http://brandcial.com/tadalafil-online.php]Tadalafil Online[/url] Cialis Nueva Presentacion Levitra Acquista [url=http://bestlevi.com/levitra-brand-online.php]Levitra Brand Online[/url] Zithromax Ask A Patient Priligy 30 Mg Controindicazioni [url=http://buy-kamagra.kamagorder.com]Buy Kamagra[/url] Viagra Without A Doctors Prescription Vente Cialis 20 Mg [url=http://cheap-cialis-20mg.cial5mg.com]Cheap Cialis 20mg[/url] Priligy Buy Pastillas Cialis Farmacia [url=http://genericvia.com/generic-viagra-100mg.php]Generic Viagra 100mg[/url] Keflex Dose Wound Infection Propecia Weight Lifting [url=http://how-much-is-viagra.via100mg.com]How Much Is Viagra[/url] Como Comprar Cialis Priligy Depliant [url=http://purchase-viagra-usa.viasample.com]Purchase Viagra Usa[/url] Can I Purchase Clobetasol 30g Donde Comprar Cialis Por Internet [url=http://pill-price-levitra.levitab.com]Pill price levitra[/url] Vipps Approved Canadian Pharmacies Where To Buy Beta Blockers [url=http://genericvia.com/viagra-online-cheap.php]Viagra Online Cheap[/url] Tetracycline Vendors

  91. Thank you for the auspicious writeup. It in fact
    was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from
    you! By the way, how could we communicate?

  92. Excellent post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
    Very helpful info specifically the last part :)
    I care for such info a lot. I was looking for this certain information for a
    very long time. Thank you and best of luck.

  93. When I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is
    added I recieve 4 emails with the exact same comment.
    There has to be a way you can remove me from that service?
    Cheers!

  94. I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme.
    Did you make this web site yourself? Please reply back as I’m
    trying to create my own website and want to learn where you got this from or just what the theme is named.
    Appreciate it!

  95. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think about if you added some great pictures or videos
    to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this website could
    definitely be one of the best in its field. Awesome blog!

  96. Please let me know if you’re looking for a writer for your site.
    You have some really good posts and I feel I would be
    a good asset. If you ever want to take some of the load
    off, I’d really like to write some content for your blog
    in exchange for a link back to mine. Please shoot me
    an e-mail if interested. Many thanks!

  97. Propecia Generica [url=http://order-kamagra-online.kamagpills.com]Order Kamagra Online[/url] Flagyl Antibiotics Viagra Cialis Foren [url=http://levitra-online-cheap.buylevi.com]Levitra Online Cheap[/url] Cialis Le Tadacip Buy Phenergan Online [url=http://buy-real-viagra-online.via100mg.com]Buy Real Viagra Online[/url] Kapikachhu Viagra Generika Paypal [url=http://viacheap.com]viagra[/url] Where To Mail Order Cialis From India Direct Generic Amoxicilina Best Website Medication With Free Shipping [url=http://cial40mg.com/low-price-cialis.php]Low Price Cialis[/url] Zithromax Side Effects Rash

  98. Fantastic post however I was wanting to know if you could write
    a litte more on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit
    further. Thanks!

  99. Normally I don’t learn article on blogs, but I would like to say
    that this write-up very forced me to try
    and do so! Your writing taste has been amazed me.
    Thanks, quite great post.

  100. Hi. I am just looking for a great site that offers creative composing prompts or creative writing exercises since I heard that anyone that is seriously interested in writing must do creative composing exercises. Therefore does anyone know of worth keeping?.

  101. We absolutely love your blog and find a lot of your post’s to be exactly what I’m
    looking for. can you offer guest writers to write content for yourself?
    I wouldn’t mind writing a post or elaborating on most of the subjects
    you write regarding here. Again, awesome website!

  102. I’m impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you’ve hit the
    nail on the head. The problem is something which
    too few folks are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy that I found this during my hunt for something concerning this.

  103. What i don’t understood is if truth be told how you’re no longer actually much more
    neatly-appreciated than you may be right now. You are so intelligent.
    You recognize thus considerably when it comes to this topic,
    made me for my part consider it from numerous varied angles.
    Its like men and women are not involved until it’s something to accomplish
    with Girl gaga! Your personal stuffs excellent. All the time handle it up!

  104. You really make it seem so easy together with your presentation however I to find this topic to be really
    one thing which I think I would never understand.

    It seems too complicated and very broad for me. I’m taking a
    look ahead for your subsequent post, I’ll try to get the hang
    of it!

  105. 651 Filagra Super Active [url=http://cheapcial.com/cost-of-cialis.php]Cost Of Cialis[/url] Levitra Orosolubile Italia Cialis Viagra Levitra Comprar [url=http://brandcial.com/cheap-cialis-40mg.php]Cheap Cialis 40mg[/url] Comprar Cialis 20 Generico Viagra 100mg 40 [url=http://priligy-online-usa.prilipills.com]Priligy Online Usa[/url] Viagra Da 50 Cialis A Basso Prezzo [url=http://buy-cialis-online-cheap.cial5mg.com]Buy Cialis Online Cheap[/url] Nebenwirkungen Viagra Ohne Rezept Animal Amoxicillin For Infected Porcipine Quills [url=http://levitra-pill.leviorder.com]Levitra Pill[/url] Birth Contorl Overnight Levitra Bayer Preise [url=http://priligy-usa-sale.priliorder.com]Priligy Usa Sale[/url] India Cialis And 4 Viagra For $100 Inhouse Phyarmacy [url=http://buy-real-viagra-online.viasample.com]Buy Real Viagra Online[/url] Viagra Dose Acheter Cialis Kamagra [url=http://low-price-cialis.cial5mg.com]Low Price Cialis[/url] Buy Doxycycline Forum Keflex To Treat Arthritis [url=http://cialis-online-no.BuyCial.com]Cialis Online No[/url] Cialis Scaduto Da 2 Anni

  106. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would
    cost a pretty penny? I’m not very internet
    smart so I’m not 100% certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated.
    Appreciate it

  107. Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am encountering issues with your RSS.
    I don’t understand the reason why I am unable to subscribe to it.
    Is there anybody having similar RSS issues? Anyone that knows the answer can you kindly respond?

    Thanks!!

  108. If you are going for finest contents like me, simply visit this web site all the time for the reason that it provides quality contents, thanks

  109. Doryx Adoxa [url=http://viaprices.com]viagra[/url] Non Prescription Viagra Pills For Men Kamagra 100mg Vendita [url=http://cialis-viagra.ordercial.com]Cialis Viagra[/url] Priligy Belgique Propecia Dosage In Women [url=http://sildenafil-dosage.viaforsale.com]Sildenafil Dosage[/url] Fedex Shipping Hydrochlorothiazide Best Website Tablet Shop Visa Durham

  110. Please let me know if you’re looking for a writer for your blog.
    You have some really great articles and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some content for your blog in exchange for
    a link back to mine. Please blast me an email if interested.
    Many thanks!

  111. Howdy just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to be running off the screen in Chrome.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I thought
    I’d post to let you know. The design and style
    look great though! Hope you get the problem resolved soon. Kudos

  112. Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard
    against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything
    I’ve worked hard on. Any recommendations?

  113. You’ve made some really good points there.
    I looked on the web to find out more about the issue and
    found most people will go along with your views on this site.

  114. I simply want to say I am all new to blogging and site-building and really savored your blog site. Probably I’m likely to bookmark your blog . You absolutely come with remarkable well written articles. Thanks for revealing your website page.

  115. Howdy! This article couldn’t be written much better! Reading through
    this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this.
    I most certainly will send this information to him.
    Fairly certain he will have a good read. Thanks
    for sharing!

  116. Appreciating the hard work you put into your blog and detailed information you offer.
    It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same
    old rehashed material. Great read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds
    to my Google account.

  117. Buy Viagra Cheapest [url=http://cial40mg.com/cialis-buy.php]Cialis Buy[/url] Viagra En Ligne Avis Viagra Cialis Einnahme [url=http://buy-cialis-online.BuyCial.com]Buy Cialis Online[/url] Buy Tamoxifen Liquid Cialis 36 Anni [url=http://low-cost-generic-kamagra.kamagpills.com]Low Cost Generic Kamagra[/url] Propecia Dosing Cialis Quanto Dura L’Effetto [url=http://leviplus.com/levitra-pills-online.php]Levitra Pills Online[/url] Levitra 10 Bucodispersable Le Prix Du Levitra [url=http://priligy.ccrpdc.com/where-can-i-order-priligy-online.php]Where Can I Order Priligy Online[/url] Cytotec5mg Will Amoxicillin Help Kennel Cough [url=http://viaprices.com]generic viagra[/url] Orquitis Propecia Cortar Propecia [url=http://cialbuy.com]cialis[/url] Buy Cialis With No Perscription Amoxicilline 500 Alcool [url=http://cialusa.com]cheap cialis[/url] Cialis Dosis Maxima Viagra Vegetale [url=http://accutane.ccrpdc.com/buy-amnesteem.php]Buy Amnesteem[/url] Viagra Usar Cytotec Acheter Belgique [url=http://cial40mg.com/cialis-to-buy.php]Cialis To Buy[/url] Furadoine 50mg Uk Viagra 100mg Vierteln [url=http://newisotretinoin.com/accutane-tablets.php]Accutane Tablets[/url] Viagra Cialis Panorama Compra Finasteride Propecia [url=http://buylevitraeufast.com/best-online-levitra.php]Best Online Levitra[/url] Levitra Effet

  118. Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any responses would be greatly appreciated.

  119. Thanks a lot for sharing this with all folks you really understand what you’re speaking about!
    Bookmarked. Please additionally seek advice from
    my site =). We could have a link change arrangement among us

  120. Excellent goods from you, man. I have keep in mind your stuff prior to and you’re
    simply extremely fantastic. I actually like what
    you’ve acquired here, certainly like what you are saying and the way
    in which by which you assert it. You’re making it enjoyable and you still take care of to stay it sensible.
    I can not wait to learn far more from you. This is actually a terrific website.

  121. Wow, awesome blog format! How lengthy have you ever been running a blog for?
    you made running a blog look easy. The full look of your web site is wonderful, as smartly
    as the content!

  122. Hello! I’ve been reading your site for some time now and finally got the courage to go ahead and give
    you a shout out from Lubbock Tx! Just wanted to mention keep up the excellent job!

  123. Hey there just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your post seem to be running off the screen in Firefox.
    I’m not sure if this is a format issue or something to do with web
    browser compatibility but I figured I’d post to
    let you know. The style and design look great though!
    Hope you get the issue resolved soon. Many thanks

  124. Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
    Extremely useful info specially the last part :) I care for such
    info much. I was looking for this certain info for a very
    long time. Thank you and good luck.

  125. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote
    the book in it or something. I think that you could do with a few pics
    to drive the message home a bit, but other than that, this is great blog.

    A great read. I will definitely be back.

  126. Thanks a lot for sharing this with all people you actually recognize what you’re speaking approximately!

    Bookmarked. Kindly additionally discuss with my web site =).
    We may have a link alternate arrangement between us

  127. Hello there, You’ve done an incredible job. I’ll definitely digg it
    and personally suggest to my friends. I’m confident they’ll be benefited from this web site.

  128. Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem
    to be running off the screen in Opera. I’m not sure if this is a format
    issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post
    to let you know. The layout look great though! Hope you get the problem solved soon. Thanks

  129. Howdy! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.

    Please let me know. Thank you

  130. Nice post. I used to be checking constantly this weblog and I
    am inspired! Extremely helpful info particularly the ultimate part :)
    I deal with such info a lot. I was looking for this certain information for a very
    lengthy time. Thanks and good luck.

  131. Woah! I’m really loving the template/theme of this blog.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that
    “perfect balance” between superb usability and appearance.

    I must say you have done a great job with this. Also,
    the blog loads extremely fast for me on Safari.
    Outstanding Blog!

  132. Hello there, I discovered your web site by means of Google whilst searching for a related subject, your site got here up, it seems great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

  133. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks and Digital Signage, and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks and Digital Signage. MetroClick, 121 Varick St, #301, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  134. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street,3rd Floor,New York, NY 10013,+1 646 205 3214

  135. I don’t even know how I ended up here, but I thought
    this post was good. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you
    are not already 😉 Cheers!

  136. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you
    make this website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from.
    many thanks

  137. Please let me know if you’re looking for a author for your site.

    You have some really great posts and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some content for your blog in exchange for a
    link back to mine. Please send me an email if interested.

    Regards!

  138. Hello, BLOGURL is a genuinely terrific submit. In concept I’d opt to create like this much too taking time and genuine effort to manufacture a brilliant write-up… but what can My partner and i say… I procrastinate alot without having to appear to have something done. Thank You. NAME

  139. Have you ever considered about adding a little bit
    more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all.
    But just imagine if you added some great visuals or video clips to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with images and video clips,
    this blog could definitely be one of the most beneficial in its field.

    Superb blog!

  140. you are really a excellent webmaster. The web site loading velocity is amazing. It kind of feels that you are doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterpiece. you have done a great task on this matter!

  141. After I initially commented I appear to have clicked the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever
    a comment is added I receive 4 emails with the same comment.

    There has to be an easy method you can remove me from that service?
    Kudos!

  142. It’s actually near not possible to encounter well-informed viewers on this theme, but you look like you fully grasp the things that you’re revealing! Appreciation

  143. I’ve been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It’s pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful
    than ever before.

  144. ^.. History: I’m trying to get an MFA in innovative writing program, and I have never used a creative writing course. The majority of my innovative writing understanding comes from research I did on my own. I’m wanting to know if within my research We at least learned the basics of creative writing, or if I do need to take a course before starting the program? What do you think? I know most of the fictional elements and exactly how they can be implemented, though I actually can’t declare I apply them well..

  145. Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and
    screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

  146. It really is suitable occasion to construct some desires for the future. I’ve browsed this article and if I could, I desire to recommend you couple of unique recommendations.

  147. I really need to inform you you that I am new to having a blog and absolutely cherished your website. More than likely I am probably to save your blog post . You certainly have amazing article material. Be Grateful For it for sharing with us all of your web webpage

  148. I’m not sure exactly why but this blog is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.

  149. Whoa! This blog looks exactly like my old one! It’s on a totally different topic but it has pretty much the same page layout and design. Wonderful choice of colors!

  150. I simply could not depart your website before suggesting that I really enjoyed the usual information an individual provide on your guests? Is gonna be again ceaselessly to investigate cross-check new posts

  151. Hi there! This blog post could not be written much better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Pretty sure he’s going to have a great read. Thanks for sharing!

  152. In Chrome you have got the standard sterling silver toolbars in which the address bar and file/edit bars exist is the silver precious metal background. How do you customize and alter that about?.

  153. It’s actually a great and useful piece of information. I am glad that you shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  154. Write more, thats all I have to say. Literally, it
    seems as though you relied on the video to make your point.
    You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us
    something informative to read?

  155. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is important and everything. Nevertheless just imagine
    if you added some great photos or video clips to give
    your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and videos, this website
    could definitely be one of the greatest in its field.
    Fantastic blog!

  156. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to mention that I have truly loved browsing your blog posts.
    In any case I will be subscribing for your feed and I’m
    hoping you write again very soon!

  157. I think this is one of the most vital information for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on some general things, The website style is perfect, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  158. Hello very nice web site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your web site and take the feeds also¡KI am satisfied to find a lot of helpful information right here in the post, we want develop extra strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  159. I simply hope to tell you that I am new to writing a blog and pretty much liked your report. Probably I am most likely to save your blog post . You truly have lovely article blog posts. Be Thankful For it for telling with us your own web webpage

  160. You are my inspiration , I have few blogs and occasionally run out from to post .I believe this internet site holds some very wonderful information for everyone. “Glory is fleeting, but obscurity is forever.” by Napoleon.

  161. Greetings I am so grateful I found your webpage, I really found you by mistake, while
    I was looking on Bing for something else, Regardless I am here now and
    would just like to say kudos for a tremendous post and a all round enjoyable blog (I
    also love the theme/design), I don’t have time to read it all at
    the minute but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so
    when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the excellent
    job.

  162. Pretty great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to mention that I’ve really enjoyed browsing your blog posts.
    After all I’ll be subscribing for your rss feed and I am
    hoping you write once more soon!

  163. Sup! BLOGURL is exactly what I’m searching for. I’m attempting to set it up now, but not able in order to. How would I display all popular topics? If you could mean it out I’d really appreciate it. Please do respond! I’ve been looking through the night to find your web-site. Thanks so much, NAME!

  164. You could certainly see your expertise within the work you write. The sector hopes for more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

  165. I not to mention my friends were following the nice things found on your web page while before long I got an awful suspicion I had not thanked the web site owner for those techniques. The young boys were consequently glad to read them and already have definitely been taking pleasure in those things. Thanks for turning out to be very accommodating and also for picking out varieties of incredibly good subject areas millions of individuals are really wanting to understand about. Our own honest regret for not saying thanks to you earlier.

  166. Emeryeps is a SEO(Search Engine optimzation) and Internet Marketing company. They help businesses to get traffic from various search engine and online community. They have seo experts and consultants with many years of SEO Experiences. No matter where your business is located, EmeryEPS.com can help your business to secure your highly convertible leads online.

  167. MichaelJemery.com is a site with many hypnosis downloads. Whether you are looking for free hypnosis downloads, self hypnosis download for mp3, video and any audio files, Michael Jemery has the downloads for you. You can download hypnosis from apps, audio, mp3 and even youtube !

  168. Nice read, I just passed this onto a friend who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile So let me rephrase that: Thank you for lunch! “Remember It is 10 times harder to command the ear than to catch the eye.” by Duncan Maxwell Anderson.

  169. Terrific work! That is the type of info that should be shared across the internet. Disgrace on the search engines for now not positioning this put up higher! Come on over and talk over with my website . Thanks =)

  170. My coder is trying to convince me to move to .net from
    PHP. I have always disliked the idea because of the expenses.

    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a variety
    of websites for about a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
    Any kind of help would be really appreciated!

  171. Hello, Neat post. There is an issue along with your site in web explorer, might
    check this? IE still is the marketplace chief and a big element of people will omit your magnificent writing due
    to this problem.

  172. Please let me know if you’re looking for a article author for your blog.
    You have some really great articles and I believe I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please blast me an e-mail if interested.

    Thank you!

  173. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and
    sources back to your website? My blog site is in the very
    same niche as yours and my visitors would really
    benefit from a lot of the information you provide here.
    Please let me know if this ok with you. Appreciate it!

  174. But wanna remark on few general things, The website layout is perfect, the articles is really great. “I delight in men over seventy. They always offer one the devotion of a lifetime.” by Oscar Fingall O’Flahertie Wills Wilde.

  175. I’m extremely impressed with your writing skills and
    also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog
    like this one these days.

  176. excellent put up, very informative. I wonder why the opposite specialists of
    this sector don’t realize this. You should proceed your writing.
    I’m confident, you’ve a great readers’ base already!

  177. Does your site have a contact page? I’m having problems locating it but, I’d like to shoot you an email. I’ve got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it grow over time.

  178. Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I’ll definitely return.

  179. Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other sites? I have a blog centered on the same topics you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would enjoy your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.

  180. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how could we communicate?

  181. Hi! I’ve been reading your weblog for a long time now and
    finally got the courage to go ahead and give you a shout out from
    Austin Tx! Just wanted to tell you keep up the excellent work!

  182. Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
    Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement
    you access consistently fast.

  183. What i don’t understood is in reality how you are no longer actually a lot more smartly-appreciated than you might be now. You’re so intelligent. You understand therefore considerably on the subject of this topic, produced me in my view consider it from numerous numerous angles. Its like men and women are not involved unless it is something to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always deal with it up!

  184. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video
    to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting
    videos to your weblog when you could be giving us something
    enlightening to read?

  185. But a smiling visitant here to share the love (:, btw great design and style. “Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler.” by Albert Einstein.

  186. Hmm it seems like your website ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what
    I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I too am an aspiring blog writer but I’m still new to the whole thing.
    Do you have any recommendations for beginner blog writers?
    I’d really appreciate it.

  187. My husband and i were quite thankful that Peter managed to conclude his investigations through your precious recommendations he acquired out of the web site. It’s not at all simplistic just to choose to be giving away guidelines that people today could have been selling. Therefore we understand we’ve got the blog owner to give thanks to for this. These illustrations you have made, the straightforward web site menu, the friendships you will assist to instill – it’s got all powerful, and it’s making our son and us reckon that that theme is excellent, which is unbelievably indispensable. Many thanks for all the pieces!

  188. Hey! I know this is kind of off topic but I was wondering which
    blog platform are you using for this website? I’m getting fed up of WordPress
    because I’ve had issues with hackers and I’m looking at alternatives for another
    platform. I would be great if you could point me in the direction of
    a good platform.

  189. We absolutely love your blog and find nearly all of your post’s to be what precisely I’m looking for.
    Do you offer guest writers to write content available for you?
    I wouldn’t mind composing a post or elaborating on some of the subjects you write related to
    here. Again, awesome web site!

  190. I truly enjoy reading on this web site , it contains superb blog posts. “The great secret of power is never to will to do more than you can accomplish.” by Henrik Ibsen.

  191. I’m very pleased to uncover this page. I want to to thank you for
    ones time just for this wonderful read!! I definitely appreciated
    every little bit of it and i also have you bookmarked to see new stuff in your blog.

  192. Write more, thats all I have to say. Literally,
    it seems as though you relied on the video to make your point.
    You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site
    when you could be giving us something informative to read?

  193. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it
    is really informative. I am going to watch out for brussels.

    I will appreciate if you continue this in future. Numerous
    people will be benefited from your writing. Cheers!

  194. I truly love your website.. Very nice colors & theme.
    Did you build this site yourself? Please reply back as I’m
    trying to create my own personal blog and would love to learn where you got
    this from or just what the theme is called. Cheers!

  195. Hey! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good results. If you know of any please share.
    Thanks!

  196. Howdy would you mind letting me know which web
    host you’re using? I’ve loaded your blog
    in 3 different web browsers and I must say this blog loads
    a lot faster then most. Can you suggest a
    good web hosting provider at a reasonable price? Kudos, I appreciate it!

  197. you are actually a good webmaster. The web site loading pace is incredible.
    It sort of feels that you are doing any unique trick.
    Moreover, The contents are masterwork. you’ve performed a
    magnificent job in this matter!

  198. I have been absent for some time, but now I remember why I used to love this website. Thank you, I will try and check back more often. How frequently you update your site?

  199. Great post. I was checking continuously this weblog and I am inspired!
    Extremely useful information specifically the remaining section :
    ) I maintain such information much. I used to
    be looking for this certain info for a long time.
    Thanks and good luck.

  200. After I initially left a comment I seem to have clicked the
    -Notify me when new comments are added- checkbox
    and now each time a comment is added I get four emails with the
    same comment. Is there a way you can remove me from that service?
    Appreciate it!

  201. Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such great information being shared freely out there.

  202. I’ll right away snatch your rss feed as I can’t find your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you’ve any? Kindly permit me know in order that I could subscribe. Thanks.

  203. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable information to work on. You’ve done a formidable job and our whole community will be grateful to you.

  204. What i do not understood is in fact how you are no longer really a lot more well-favored than you may be now. You are so intelligent. You know thus significantly in the case of this subject, made me in my view imagine it from so many various angles. Its like men and women are not involved until it’s one thing to do with Lady gaga! Your individual stuffs excellent. Always take care of it up!

  205. I am not positive where you are getting your information, but great topic. I needs to spend a while finding out more or working out more. Thanks for excellent information I used to be looking for this info for my mission.

  206. I truly appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again!

  207. you are really a good webmaster. The website loading speed is incredible. It seems that you’re doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterpiece. you have done a great task on this matter!

  208. Thanks , I’ve just been looking for info about this topic for a long time and yours is the greatest I’ve discovered till now. However, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  209. hey there and thank you for your information – I have certainly picked up something new from right here. I did however expertise some technical issues using this site, as I experienced to reload the web site many times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective fascinating content. Ensure that you update this again soon..

  210. I do agree with all of the ideas you’ve presented on your post. They’re very convincing and can definitely work. Still, the posts are very short for newbies. May just you please prolong them a little from next time? Thanks for the post.

  211. Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a blog website? The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea

  212. Nice read, I just passed this onto a colleague who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thank you for lunch! “But O the truth, the truth. The many eyes That look on it The diverse things they see.” by George Meredith.

  213. I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.

  214. I want to start my own blog page but I would like a free blogging site that I can video blog upon but We also wish to be able to perform a text blogs on it to? Does anyone know a great site for this?.

  215. Thank you, I’ve recently been searching for info about this subject for ages and yours is the greatest I’ve found out till now. But, what about the bottom line? Are you positive about the supply?

  216. We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your website provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be grateful to you.

  217. I think this is one of the most significant information for me. And i’m glad reading your article. But should remark on few general things, The website style is great, the articles is really great : D. Good job, cheers

  218. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something that I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!