MP Dagobah

, ,

Sobre a legitimidade democrática do Ministério Público

Reproduzo aqui um post e um debate que ele gerou no Facebook em 15 e 16 de junho de 2017. A abordagem da questão não foi inicialmente jurídica (ou seja, segundo as ideologias do direito) – e sim política – ainda que alguns comentários tenham adotado este viés.

SOBRE A LEGITIMIDADE DEMOCRÁTICA DO MINISTÉRIO PÚBLICO

Há um problema, talvez de filosofia do direito [ou melhor, de teoria política aplicada às instituições da democracia dos modernos – acrescento agora], que ainda precisa ser resolvido. O Ministério Público é um poder da república democrática (ou de um sistema representativo)?

Como pode ser um poder se é sempre parte em um processo judicial (a parte acusatória, supostamente em benefício do povo ou da cidadania)?

Se for um poder autônomo, não pode fazer parte do judiciário (que nunca é parte em disputas ou dilemas da ação coletiva, mas – também supostamente – está acima das partes, ainda que a palavra “acima” denote ou conote uma concepção hierárquica, mais acorde a modos autocráticos do que democráticos de regulação de conflitos, mas vá-lá).

Se não temos quatro poderes e sim apenas três (executivo, legislativo e judiciário), parece certo afirmar que o ministério público não é um poder autônomo. Mas se não é um poder autônomo, a quem responde tal poder? A uma organização de caráter corporativo, como um conselho formado, inclusive, por… procuradores (já que presidido pelo Procurador Geral da República)? Como qualquer corporação tem caráter privado e não público, isso faz sentido?

Então, vamos lá. Se tomar partido, lato sensu, a favor da cidadania, quer dizer, do interesse (sempre difuso) da sociedade, pode ser interpretado como uma ação pública, como saber quais são tais interesses? Por meio de que faculdade ou instrumento, procuradores saberão se o interesse público está sendo afetado? Seu saber jurídico (posto que eles, os procuradores, são escolhidos por concurso e não por qualquer outro mecanismo de verificação da vontade política coletiva, como as eleições)? Mas como um poder – autônomo ou não – em uma democracia, pode ser escolhido (e isso vale também para o judiciário) em razão do seu saber (um critério extra-político)? Ou seja, como se pode conferir poderes regulatórios – aumentativos em relação aos demais – a uma classe (no sentido matemático, não sociológico do termo) de pessoas em razão do conhecimento que têm (episteme) e não em razão da suas opiniões (doxa, a matéria prima da democracia) testadas na interação no espaço público?

Continuando. Se o ministério público não é um poder autônomo, fará ele parte – como apêndice ou instância subordinada – do poder judiciário? Mas como o judiciário, que por definição não toma parte, pode ter, no seu próprio campo de atribuições ou responsabilidades, um sub-poder que toma parte? Isso não gera uma anisotropia na república ou nos sistemas representativos e, mais ainda, no modo de regulação de conflitos que caracteriza a democracia? Qual seriam então as fontes da legitimidade democrática do ministério público?

São perguntas feitas do ponto de vista substantivo da democracia e não do ponto de vista da teorias legitimatórias do chamado Estado de direito (que foi apenas um meio de domesticar o Leviatã, quer dizer, a velha forma setecentista do Estado-nação europeu moderno, um fruto da guerra, ou seja, da autocracia, não da democracia). Essas teorias, na verdade, ideologias (corretamente chamadas pelos seus filósofos e teóricos de doutrinas, pois são isso que elas são) que compõem o repositório do saber jurídico, são em grande parte autocráticas ou democráticas?

P. S. Além de tudo há a questão de saber o que seria interesse público. Do ponto de vista da democracia só é público o que foi publicizado, quer dizer, democratizado e não o que foi declarado público nominalmente pelo Estado. Pois o Estado é um ente privado (a não ser nas democracias, o que corresponde a cerca de 500 anos em seis milênios ou quase). As teorias (ou melhor, ideologias) jurídicas são constructs estatais. Na atualidade, valem para a forma Estado-nação. Se surgir um novo sistema de governança, todas elas não valem mais (inclusive as do direito romano, do direito consuetudinário medieval e moderno e do direito antigo). Se surgir uma nova ordem constitucional ainda nos termos do Estado-nação europeu moderno, elas continuam valendo todavia. Mas o que chamamos de interesse público é um conceito deslizado. Ninguém pode saber o que é interesse público a priori e, a rigor, nem mesmo a posteriori, pois não se trata propriamente de um interesse (que é sempre preferência de uma parte e não do todo: o todo não tem interesse propriamente falando) e sim de um caráter. De qualquer modo, o chamado “interesse” público se forma sempre por emergência (ele é a combinação e recomposição fractal de miríades de interesses privados, não apenas a soma dos interesses de uma parte, mesmo que essa parte seja maioria). A questão é complexa e só pode ser enfrentada com um pensamento complexo (ausente das doutrinas do direito).

COMENTÁRIOS

Carlos Augusto | Os EUA “resolveram” uma estrutura selecionada não por concurso, mas por indicação política, ou eleição direta ou indireta, conforme se Federal ou Estadual. Em geral, para os cargos superiores são eleitos, mediante voto direto e facultativo, para um mandato de quatro anos.

Reynaldo Costa | Nos EUA os promotores tem liberdade para processar ou não processar ou propor acordos. É bastante diferente. A eleição é do Procurador Geral que “escolhe” membros de seu staff.

Carlos Augusto | Não. A eleição não é do Procurador Geral. Nos EUA, nível federal, é escolhido pelo Presidente da República. Ele exerce funções que no Brasil são dividas entre três cargos o de Procurador-Geral da República, o de Advogado-Geral da União e o de Ministro da Justiça. Cada estado tem uma regra, mas geralmente quem escolhe é o governador. Eleição é para os District Atorney e os Public Defender.

Reynaldo Costa | Sim. Usei a expressão errada e de forma genérica. Para o âmbito Federal funciona do jeito que você mencionou. Importante ressaltar que a estrutura estatal Americana é diferente da nossa. Lá há uma verdadeira federação. Aqui temos um Estado Unitário com competências repartidas.

Carlos Augusto | Acho que perdemos o fio da meada do problema proposto pelo Augusto, de todo modo. Ele expõe a questão de legitimação (ou sua falta) do MP. Lá “resolveram” com eleição e indicação política. Agora, você tocou em um ponto que pra mim é a mãe de todos os problemas: não há uma federação de verdade. Inclusive na Monarquia funcionávamos de modo mais republicano justamente porque as 20 províncias do Império formavam uma monarquia quase representativa parlamentar quase federal. Hoje nem quase tem.

Reynaldo Costa | Sim, você tem razão! Mais adiante, em dois comentários tentei explicar a “legitimidade do MP”. Se dá por forma indireta, mas não deixa de ser uma legitimação.

Gilberto Prestes | Desde logo, já concordo que o estado-nação é uma concepção ideológica; e seus atos e ações subsequentes comportam o que Kelsen chamou de “processo de formação da vontade estatal”. Por isso, no comentário do outro post questionei essa “vontade” de definição do que seria público ou privado. A explicação do Kelsen eu vou reproduzir depois aqui (uma parte ao menos).

Maria Lemos |  Os promotores deveriam ser eleitos pelas comunidades

Gilberto Prestes | No tocante ao MP, os elementos que apontastes já dizem tudo. A competência para processar e julgar é do Senado: Art. 52. Compete privativamente ao Senado Federal:

I – processar e julgar o Presidente e o Vice-Presidente da República nos crimes de responsabilidade, bem como os Ministros de Estado e os Comandantes da Marinha, do Exército e da Aeronáutica nos crimes da mesma natureza conexos com aqueles; (Redação dada pela Emenda Constitucional nº 23, de 02/09/99)

II – processar e julgar os Ministros do Supremo Tribunal Federal, os membros do Conselho Nacional de Justiça e do Conselho Nacional do Ministério Público, o Procurador-Geral da República e o Advogado-Geral da União nos crimes de responsabilidade.

Anand Sampurno | NÃO é o Estado que vai dizer quem pode ou não pode estar junto da Sociedade Civil. Os Fóruns da Sociedade Civil Organizada terão de ser constituídos em 5600 municípios do Brasil com todas as vertentes e segmentos sociais ali existentes e representados. O MP de cada município tem a condição jurídica e institucional de mediar e dar apoio na estruturação e organização das OSCs. É trabalho para uma década. Nada de ONGs paraestatais ou piratas. Isso é passado. As comunidades locais e suas Organizações da Sociedade Civil apoiadas e articuladas com o Ministério Público. Existe o vácuo para um 4o. PODER: Ministério Público + Organizações da Sociedade Civil, aliando-se na forma da Lei, com estrutura organizacional.

Reynaldo Costa | A discussão sobre a natureza (jurídica) do MP é antiga.

O MP é um fiscal da lei, antes de ser parte e também concomitantemente. Em sua atuação em defesa do interesse público, coletivo, difuso ou comum é sempre pautado pela lei.

Promotores e Procuradores atuam nos estritos limites que a lei permite e seus atos devem ser jutificados e fundamentados. Há mínimo ou nenhum espaço para atuação por “vontade própria” de seus presentantes, vez que estão sujeitos às leis, à diversas instâncias de controle interno, ao controle pelo Poder Judiciário e por um órgão externo, embora composto também por procuradores.

Embora o MP tenha independência para execução orçamentária, seu orçamento é submetido ao controle prévio do Poder Executivo (que propõe a lei orçamentária) e ao Poder Legislativo (que aprova ou recusa a lei orçamentária).

Os membros do MP, assim como todo servidor público, somente podem fazer aquilo que as leis lhes permitem. Quando há opções, estas tem que estar previstas em lei.

O MP não é um poder clássico da República, mas exerce funções inerentes aos Estado. Então, deve ser entendido como órgão estatal, com típica função Executiva, embora não seja nem possa ser confundido com o Poder Executivo. Sua legitimidade advém da criação, atuação e limitações impostas pela Constituição e pela Leis, votadas pelos representantes do povo.

Augusto de Franco | Sim, mas não responde as questões que foram colocadas no post. Todos estão submetidos às leis num Estado de direito.

Rafael D Alessandro Pires | Por isso tudo que estou pensando e escrevendo a Fluxocracia. Precisamos de um novo modelo que liberte o fluxo dos interesses individuais, num caminho constante do interesse público (nação) para o interesse público de nicho (município, bairro, condomínio e família).

Reynaldo Costa | Difícil responder todas as perguntas. Ainda há muito a ser pesquisado e compreendido. Apenas trago alguns dados e fundamentos.

Em Roma antiga, o processo era, em regra, um negócio entre as partes, que buscavam um magistrado para compor seus conflitos. Salvo quando afetavam os interesses do Império (públicos), então existiam funcionários de Roma encarregados de zelar por esses interesses.

Historicamente, a função acusatória já foi exercida também pelo Magistrado, que também dizia o que podia ser entendido como prova. O homem era objeto do processo e não sujeito de direitos. Remete ao período Inquisitorial.

Modernamente, entendeu-se que o juiz não podia acusar e que o processo, principalmente o penal, devia ser formado por três vértices: autor, réu e juiz (imparcial). O MP já foi chamado de Magistratura de Pé, por conta de sua autoridade similar a do magistrado e por posição física na sala de julgamentos: no Parquet.

As concepção, a estrutura e as funções do Ministério Público evoluíram junto com o conceito e a forma do Estado-Nação e deste dependem.

No Brasil, a ideia inicial é que, além de cumprir o papel de autor das ações penais nos crimes de ação penal pública (onde há interesse que o Estado combata o crime), era necessário um ÓRGÃO PÚBLICO que zelasse por questões não-penais, que afetassem interesses da sociedade como um todo, de grupos coletivos e interesses comuns. Para isso necessita de INDEPENDÊNCIA funcional e AUTONOMIA financeira.

Sim é um PODER, ou uma manifestação do Poder Estatal. Não, não é subordinado ao Poder Judiciário, sua função está muito mais próxima do Poder Executivo, no entanto é função essencial à Justiça. No Brasil, sua estrutura e suas funções estam fundamentalmente ligadas a nosso modelo de Estado-Nação e a estrutura de nosso Ordenamento Jurídico, que se pretende fechado e, até por isso, estremamente legalista e detalhista (herança Romano-Germânica), diferente do sistema da common law (com alguns atos legistativos e muita jurisprudência e costumes).

O MP, no Brasil, não tutela interesses puramente Estatais, para isto existem órgãos específicos dentro da estrutura do Poder Executivo e do Poder Legislativo: Advocacia Geral da União, Procuradorias dos Estados, Procuradoria da Fazenda Nacional, Procuradorias Municipais, Procuradoria da Câmara etc.

O MP atua na defessa de interesses da sociedade e não do Estado, mesmo quando é autor de uma ação penal, em que defende o direito Estatal de Punir, exerce a função de fiscal da lei. O advento da colaboração premiada colocou o MP sob nova perspectiva, tornando forçosa a comparação com o sistema americano e a perquirição de seus poderes e legitimidade.

Obs.: Penso que as “doutrinas” jurídicas são, por essência, autocráticas. Assim como, o Estado-Nação moderno em sua criação e estrutura é autocrático, este modelou a sociedade subjacente. Vivemos a busca da democratização dessas superestruturas. É um caminho longo. O MP é parte do Estado e, portanto, obviamente sujeito a suas falhas e a repetição do modelo autocrático na sua própria estrutura e até em sua atuação que guarda muito de Autoridade.

Augusto de Franco | Boa. Uma observação: os interesses do império romano não eram públicos (sim, era uma República – no período republicano – mas não uma democracia: o público-estatal não refletia um público-social, quer dizer, commons) e sim privados (como os de qualquer Estado em regimes não-democráticos). Indo à questão central: se “O MP atua na defessa de interesses da sociedade e não do Estado”, restam duas perguntas: como ele sabe quais são os interesses da sociedade (interpretando as leis, mas as leis são normas estatais)? E como ele pode ser composto por pessoas que passaram em concursos promovidos pelo Estado (com base em meritocracia, assim como os juízes)?

Augusto de Franco | Uma outra questão, já mencionada no post, é a seguinte: o MP se comporta como uma corporação (e tem todas as características de uma corporação). Não há como uma corporação ser pública. Ou seja, é um enclave privado dentro do Estado.

Reynaldo Costa | Você tem razão: o “interesse público” em Roma era mais o interesse do Imperador.

As leis são estatais, mas oriundas, em regra, do Poder Legislativo que é representante da sociedade e legitimado por eleições, ao menos em tese.

Concordo que em muitos aspectos o MP se comporta como uma corporação, mas há, na sua estrutura, vários canais de comunicação direta com a sociedade e com seus grupos de representação. O MP tem buscado ventilar sua estrutura e atuação, inserindo-se na sociedade local. Promotores fazem atendimentos ao cidadão e a entidades da sociedade civil, atuam na fiscalização de diversas entidades sociais e órgãos públicos, organizam e participam de palestras públicas. É um caminho.

Augusto de Franco | Sim, eu também proporia que as entidades sociais e órgãos públicos fiscalizassem o Ministério Público.

Gilberto Prestes | Esse tema não se esgotaria nem em tese de doutorado! Rsrsrs Mandou muito bem o Reynaldo Costa! E os direitos individuais indisponíveis? E a tutela de indígenas e quilombolas? E os direitos de quarta geração? Etc… além do papel institucional, qual a efetividade do MP? E a discricionariedade do MP? Há outras tantas perguntas…

Reynaldo Costa | Exatamente, Gilberto Prestes! Pensei que serie uma tese ou dissertação excelente! Acho que são questões em aberto! As respostas se modificam com a sociedade e com as alterações do Estado! E surgem outras perguntas! Sempre!

Como mencionei em uma resposta ao comentário do Augusto de Franco: …o MP se comporta como uma corporação, mas há, na sua estrutura, vários canais de comunicação direta com a sociedade e com seus grupos de representação. O MP tem buscado ventilar sua estrutura e atuação, inserindo-se na sociedade local. Promotores fazem atendimentos ao cidadão e a entidades da sociedade civil, atuam na fiscalização de diversas entidades sociais e órgãos públicos, organizam e participam de palestras públicas. É um caminho (com muitas possibilidades e perguntas).

Gilberto Prestes | Esta parece ser a melhor face do MP em se tratando de interesse público. E aqui responde um pouco o questionamento do Augusto e sua afirmação de que o interesse público se forma por emergência e não por definição a priori. Se considerarmos como enumerativas e não numeros clausus as atribuições legais do MP, creio que se possa conformar o que lhe compete em face de atos jurídicos que ocorrem na sociedade. Mesmo assim, como acomodar a discricionariedade do MP em face da sociedade? E se ele não agir mesmo com reclames sociais? E, se ele agir como custus legis em detrimento dos reclames sociais, já que ausente a subordinação hierárquica (teórica)? Sei que se pode recorrer à advocacia privada, mas é o interesse social? Não é simples e linear, a coisa é mais complexa.

Reynaldo Costa | Boas questões! Eu pensei em outro aspecto: é possível inserir o MP em redes sem distorcer os campos de relações sociais? Quais os efeitos no meio social de uma aproximação com o MP? Haverá (maior) politização da atuação do MP? Há limites para essa interação?

Gilberto Prestes | Boas questões! É difícil ver a “pirâmide hierárquica” do MP distribuída na sociedade. Os membros do MP deveriam despir-se de sua condição de “representante” do Estado. A pessoa do promotor teria que estar inserido na rede social; mas sabemos que as autoridades do juiz, do promotor, do delegado, do defensor público, et coetera, é que se faz presente e não a pessoa, especialmente em pequenas comunidades.

CONTINUAÇÃO

Evidentemente, não há conclusão. A conversação continua. Não propus um debate jurídico sobre a natureza do Ministério Público, apenas fiz um questionamento político sobre sua legitimidade do ponto de vista da democracia.

 

 

 

219 Comments

Leave a Reply
  1. I simply want to tell you that I am newbie to blogging and site-building and certainly loved you’re web-site. Most likely I’m planning to bookmark your blog post . You certainly come with incredible article content. With thanks for sharing with us your web-site.

  2. I am really impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog.
    Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Anyway keep up the excellent quality writing, it’s rare to see a great blog like this one these
    days.

  3. We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your site offered us with useful info to work on. You have performed an impressive process and our entire community might be thankful to you.

  4. Hello just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to be running off the screen in Firefox.
    I’m not sure if this is a format issue or something to
    do with internet browser compatibility but I figured I’d post to let
    you know. The design and style look great though! Hope you get the issue fixed soon. Many thanks

  5. Hello there, I found your site via Google at the same time as looking for a comparable topic, your site got here up, it seems good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  6. Greate post. Keep posting such kind of info on your site.

    Im really impressed by your site.
    Hello there, You have done an excellent job. I will certainly digg it and
    individually suggest to my friends. I’m confident they will
    be benefited from this website.

  7. My coder is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.

    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites
    for about a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard fantastic things about blogengine.net.
    Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
    Any kind of help would be greatly appreciated!

  8. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street,3rd Floor,New York, NY 10013,+1 646 205 3214

  9. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks and Digital Signage, and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks and Digital Signage. MetroClick, 121 Varick St, #301, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  10. Hey excellent website! Does running a blog
    similar to this take a great deal of work? I’ve no knowledge of programming however
    I was hoping to start my own blog soon. Anyhow, should you have any suggestions or tips for new
    blog owners please share. I understand this is off topic
    however I just needed to ask. Cheers!

  11. Wonderful blog! Do you have any recommendations for aspiring writers? I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely overwhelmed .. Any tips? Thanks a lot!

  12. Having read this I believed it was extremely enlightening.
    I appreciate you finding the time and effort to put
    this article together. I once again find myself
    personally spending way too much time both reading and commenting.
    But so what, it was still worthwhile!

  13. Hello there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept chatting about this. I will forward this post to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  14. I just intend to advise you that I am new to blogging and completely liked your post. Quite possibly I am likely to save your blog post . You literally have fantastic article blog posts. Admire it for giving out with us your favorite web webpage

  15. I just could not depart your web site prior to suggesting that I actually loved the standard information a person supply in your visitors? Is going to be back continuously in order to check out new posts

  16. It’s convenient opportunity to get some options for the near future. I’ve digested this document and if I can possibly, I wish to suggest you couple worthwhile instruction.

  17. Hi there! This post could not be written any better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I’ll forward this post to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Thank you for sharing!

  18. Hi there, I found your site by way of Google at the same time as searching for a related topic, your site got here up, it seems to be great.

    I’ve bookmarked it in my google bookmarks.
    Hello there, simply become aware of your weblog
    through Google, and located that it is really informative.
    I’m gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you happen to continue
    this in future. A lot of other people might be benefited out of your writing.
    Cheers!

  19. I am not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for wonderful info I was looking for this info for my mission.

  20. Hi there! This article couldn’t be written much better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I’ll forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!

  21. I simply intend to reveal to you that I am new to blog posting and extremely valued your work. More than likely I am inclined to save your blog post . You certainly have great article material. Appreciate it for telling with us the best url information

  22. Emeryeps is a SEO(Search Engine optimzation) and Internet Marketing company. They help businesses to get traffic from various search engine and online community. They have seo experts and consultants with many years of SEO Experiences. No matter where your business is located, EmeryEPS.com can help your business to secure your highly convertible leads online.

  23. I was just looking for this information for a while. After six hours of continuous Googleing, at last I got it in your site. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative sites in top of the list. Usually the top sites are full of garbage.

  24. MichaelJemery.com is a site with many hypnosis downloads. Whether you are looking for free hypnosis downloads, self hypnosis download for mp3, video and any audio files, Michael Jemery has the downloads for you. You can download hypnosis from apps, audio, mp3 and even youtube !

  25. I believe this internet site has some rattling fantastic info for everyone :D. “When you get a thing the way you want it, leave it alone.” by Sir Winston Leonard Spenser Churchill.

  26. What i do not realize is if truth be told how you’re not actually a lot more smartly-appreciated than you may be now. You’re so intelligent. You know thus significantly with regards to this matter, produced me individually believe it from a lot of varied angles. Its like women and men are not involved except it’s one thing to do with Lady gaga! Your personal stuffs outstanding. All the time maintain it up!

  27. I think this is among the most vital information for me. And i’m glad reading your article. But should remark on few general things, The website style is wonderful, the articles is really great : D. Good job, cheers

  28. A person necessarily lend a hand to make critically articles I would state. That is the first time I frequented your web page and so far? I surprised with the analysis you made to create this actual put up incredible. Excellent activity!

  29. I have been browsing on-line more than three hours nowadays, yet I never found any fascinating article like yours. It is lovely value enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made excellent content as you probably did, the net will be much more helpful than ever before. “I finally realized that being grateful to my body was key to giving more love to myself.” by Oprah Winfrey.

  30. hello there and thank you for your info – I have certainly picked up anything new from right here. I did however expertise several technical points using this site, since I experienced to reload the web site many times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I’m complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and could damage your high quality score if ads and marketing with Adwords. Well I’m adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective intriguing content. Make sure you update this again very soon..

  31. whoah this blog is magnificent i really like reading your articles. Keep up the great work! You recognize, lots of people are searching round for this info, you could aid them greatly.

  32. hello!,I like your writing very much! share we keep up a correspondence more about your post on AOL? I require a specialist on this space to resolve my problem. May be that is you! Looking ahead to look you.

  33. My programmer is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any help would be really appreciated!

  34. tujfxO Your style is very unique in comparison to other people I have read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I all just bookmark this page.

  35. It is perfect time to make a few plans for the future and it is time to be happy. I have read this publish and if I may just I desire to counsel you few interesting things or tips. Maybe you could write next articles regarding this article. I want to read even more issues about it!

  36. My programmer is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a variety of websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into it? Any help would be really appreciated!

  37. It is the best time to make a few plans for the long run and it is time to be happy. I’ve read this submit and if I could I wish to counsel you few fascinating things or suggestions. Perhaps you can write next articles referring to this article. I desire to learn even more issues approximately it!

  38. Does your website have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like to send you an e-mail. I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it grow over time.

  39. Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I’m going to revisit yet again since I book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.

  40. Revolutional update of SEO/SMM software “XRumer 16.0 + XEvil 3.0”:
    captchas regignizing of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another types of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

    Interested? There are a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
    Good luck 😉

    XRumer201707

  41. I was just looking for this information for a while. After 6 hours of continuous Googleing, finally I got it in your web site. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this type of informative web sites in top of the list. Normally the top sites are full of garbage.

  42. I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  43. Woah! I’m really loving the template/theme of this blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very hard to get that “perfect balance” between usability and appearance. I must say that you’ve done a superb job with this. In addition, the blog loads extremely quick for me on Safari. Excellent Blog!

  44. Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such excellent information being shared freely out there.

  45. you are truly a just right webmaster. The web site loading pace is incredible. It sort of feels that you’re doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterpiece. you have performed a excellent activity in this subject!

  46. Great – I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs and related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your client to communicate. Nice task.

  47. Absolutely NEW update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil 3.0”:
    captchas recognition of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another types of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? There are a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
    See you later!

    XRumer201707

  48. “Greetings! Very helpful advice within this post! It is the little changes which will make the greatest changes. Thanks for sharing!”

  49. Revolutional update of SEO/SMM software “XRumer 16.0 + XEvil”:
    captcha regignizing of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another types of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM programms: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

    Interested? There are a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
    See you later 😉

    XRumer20170717

  50. Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I’ll make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I will certainly return.

  51. Revolutional update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil”:
    captcha regignizing of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another size-types of captcha,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

    Interested? You can find a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
    See you later 😉

    XRumer20170718

  52. I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this site. Thanks, I’ll try and check back more frequently. How frequently you update your website?

  53. Woah! I’m really loving the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between superb usability and visual appeal. I must say you’ve done a very good job with this. Also, the blog loads super quick for me on Firefox. Exceptional Blog!

  54. Absolutely NEW update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil 3.0”:
    captcha solution of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another categories of captcha,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? There are a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
    See you later!

    XRumer20170718

  55. I simply wished to thank you so much once more. I do not know what I would’ve made to happen in the absence of the type of suggestions shared by you over that question. It seemed to be a real fearsome scenario for me, nevertheless taking a look at a well-written avenue you dealt with the issue forced me to cry with delight. I am just thankful for your information and then trust you comprehend what an amazing job you’re carrying out instructing other individuals all through a site. I am sure you haven’t come across all of us.

  56. I not to mention my guys happened to be studying the excellent techniques from the blog and so before long came up with an awful suspicion I never thanked the web site owner for those techniques. All of the people were absolutely warmed to study all of them and have in actuality been loving those things. Appreciate your getting well kind as well as for considering such impressive useful guides most people are really eager to understand about. My personal sincere apologies for not expressing appreciation to earlier.

  57. You can certainly see your enthusiasm within the paintings you write. The world hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.

  58. Thanks , I have just been looking for info approximately this topic for a while and yours is the best I have came upon till now. But, what in regards to the bottom line? Are you certain in regards to the supply?

  59. I not to mention my friends came taking note of the great suggestions found on your web page and so quickly I got a horrible feeling I never expressed respect to the web site owner for those secrets. Most of the young boys are already absolutely warmed to see all of them and have in effect simply been loving those things. I appreciate you for indeed being simply helpful and then for figuring out certain good topics millions of individuals are really wanting to discover. My very own sincere apologies for not expressing appreciation to sooner.

  60. Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will certainly return.

  61. You actually make it appear really easy along with your presentation however I to find this topic to be actually something that I think I would never understand. It seems too complex and very vast for me. I’m looking forward for your subsequent post, I¡¦ll try to get the hang of it!

  62. I like this web blog very much, Its a rattling nice billet to read and find information. “What happens to the hole when the cheese is gone” by Bertolt Brecht.

  63. Absolutely NEW update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil 3.0”:
    captcha regignizing of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another size-types of captcha,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? There are a lot of demo videos about XEvil in YouTube.
    See you later!

    XRumer20170721

  64. I just couldn’t depart your web site before suggesting that I extremely enjoyed the standard information a person supply to your guests? Is gonna be back steadily to inspect new posts.

  65. Revolutional update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil 3.0”:
    captcha solution of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another types of captcha,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

    Interested? You can find a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
    Good luck!

    XRumer20170721

  66. I like what you guys are up too. Such smart work and reporting! Carry on the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my web site :)

  67. Good day very nice blog!! Man .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your web site and take the feeds also¡KI’m happy to search out numerous useful info here within the post, we’d like develop extra strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  68. I precisely wished to thank you very much again. I am not sure the things I might have implemented without the type of secrets contributed by you directly on such a area of interest. It actually was the difficult problem in my opinion, but spending time with a specialized way you solved that took me to jump for contentment. Now i am thankful for this information and even expect you really know what a great job you were undertaking instructing many people using your web site. I know that you have never come across any of us.

  69. Absolutely NEW update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil 3.0”:
    captchas solution of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another categories of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM programms: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? You can find a lot of demo videos about XEvil in YouTube.
    See you later 😉

    XRumer20170721

  70. Thanks a lot for giving everyone such a marvellous opportunity to discover important secrets from this website. It can be so nice and also packed with fun for me and my office peers to visit your web site minimum three times in one week to see the newest items you have. And definitely, I am also always satisfied for the eye-popping suggestions you give. Certain 3 points in this posting are ultimately the most beneficial we have all ever had.

  71. Absolutely NEW update of SEO/SMM package “XRumer 16.0 + XEvil”:
    captchas solving of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
    and more than 8400 another subtypes of captchas,
    with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
    You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM programms: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

    Interested? You can find a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
    See you later!

    XRumer20170721

  72. Hey! I’m at work browsing your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Keep up the great work!

  73. Great – I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task.

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado.

Loading…

Deixe seu comentário